MENU

Een website laten maken? Lees eerst deze tips!

Een website laten maken? Lees eerst deze tips!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Ben je klaar voor je eerste zakelijke website, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Het hebben van een professionele, uitgebreide website is belangrijk voor vrijwel elk nieuw bedrijf. Maar aan de slag gaan kan intimiderend lijken voor degenen die nog nooit een eigen website hebben gehad. Hieronder staan ​​tips voor het (laten) bouwen van jouw eerste zakelijke website.

Inhoud

Tip 1: zorg voor een duidelijk doel

Elke website voor kleine bedrijven is anders omdat elke website een ander doel dient. Als je wilt dat jouw nieuwe zakelijke website een portaal is voor mensen om producten te kopen, dan moet je deze rond dat doel bouwen. Als je wilt dat het informatie verstrekt en potentiële klanten verleidt om jou te bellen, dan moet je het met dat doel in gedachten bouwen. Een website zonder een duidelijk doel kost je alleen tijd en geld en biedt weinig of geen voordeel.

Met welk doel bouw jij jouw website?

Tip 2: schrijf je eigen content

Voordat je begint met het bouwen van je eerste zakelijke website, moet je, althans in de basis, beslissen wat je wilt zeggen. Het is ontegenzeggelijk logisch dat de website-eigenaar op zijn minst moet beginnen met het maken van inhoud voor zijn eigen site. Zelfs als je van plan bent iemand in te huren om het te bewerken of te polijsten. Want ook dan ken jij de basisboodschap van jouw bedrijf meer dan wie ook.

Tip 3: geef jouw doel duidelijk en snel weer

Je wilt er echter wel voor zorgen dat de geschreven inhoud van jouw website niet te langdradig is. Websitebezoekers besteden niet veel tijd aan het doorlezen van pagina’s met inhoud alleen om basisinformatie te vinden. Zorg er dus voor dat de belangrijke punten over jouw bedrijf en haar aanbod heel duidelijk en gemakkelijk te vinden zijn voor bezoekers.

Tip 4: vertel klanten wat je voor hen kunt doen

Het kan ook helpen om te proberen je websitecontent te lezen als een potentiële bezoeker. Een veel voorkomende valkuil bij nieuwe website-eigenaren is de neiging om zich te concentreren op wat ze doen, in plaats van op het voordeel dat ze klanten bieden.

Tip 5: gebruik calls-to-action

Een andere manier om jouw doelen heel duidelijk te maken voor bezoekers, is om call-to-actions te gebruiken. Dit zijn duidelijke, geaccentueerde knoppen of acties waar de gebruiker interactie mee kan hebben. Wil je dat ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief? Voeg dan een formulier toe aan jouw homepagina. Wil je dat ze in jouw online winkel op zoek gaan naar jouw nieuwe collectie producten? Vertel het ze.

Tip 6: ontwikkel een paginahiërarchie

Bijna alle zakelijke websites bevatten minstens een paar verschillende pagina’s. Je kunt ervoor kiezen om te starten met een zeer eenvoudig formaat, inclusief een startpagina, een over-pagina (bijvoorbeeld Over Mij) en contactpagina. Of misschien wil je verschillende pagina’s voor de verschillende diensten die jij levert, met een hoofddienstenpagina die een algemeen overzicht biedt. Dat is iets waarover jij moet beslissen, of op zijn minst moet overwegen, voordat je iemand inhuurt om jouw site te bouwen.

Tip 7: krijg inspiratie

Als je niet zeker weet hoe je je eerste zakelijke website eruit wilt zien of hoe je je inhoud wilt lezen, kijk dan eens naar enkele websites die je echt leuk vindt. Kopieer ze natuurlijk niet. Maar op zoek naar wat inspiratie van buitenaf kan je helpen een idee te krijgen van wat je met je nieuwe site wilt.

Tip 8: professionele website > persoonlijke prestaties

Kleine bedrijven die beperkt zijn in hun budget willen misschien de doe-het-zelfroute kiezen voor hun eerste zakelijke website. Hoewel sommige dit met succes hebben gedaan, is dit lastig voor een nieuw bedrijfs. Je bent achteraf vaak ontzettend trots en het is een geweldige leerervaring. Maar het maakt de klanten niet uit wat een geweldige leerervaring het was. Ze geven er alleen om dat jouw website er professioneel uitziet. Dus zelfs als je er heel hard aan hebt gewerkt, kan het schadelijk zijn voor jouw bedrijf als het er niet professioneel uitziet.

Tip 9: bezit jouw domein

Koop een echte domeinnaam. Sommige providers bieden domeinnamen gratis, welke vervolgens worden geleverd met extensies die niets met jouw bedrijf te maken hebben. Maar jouwbedrijf.nl is meestal professioneler en gemakkelijker te onthouden dan jouwbedrijf.wordpress.com.

Tip 10: kies een betrouwbare host en overweeg toekomstige groei

Er zijn ook tal van verschillende hostingplatforms beschikbaar. Ik beveel graag WordPress aan, een goed schaalbare en aanpasbare optie. Maar er zijn ook andere CMS’en (Content Management Systemen) die je kunt onderzoeken op basis van de behoeften voor jouw specifieke website.

Als je echter van plan bent je bedrijf snel te laten groeien (of die intentie heb je in ieder geval), denk dan goed na voordat je een low-cost platform kiest dat is gericht op zeer kleine sites. Platforms zoals Wix en Strato kunnen geweldig werken voor bedrijven die van plan zijn relatief klein te blijven en slechts enkele functies te gebruiken. Maar als je ze ooit ontgroeit, kan het overzetten van al je site-inhoud naar een nieuwe host lastig zijn.

Tip 11: huur een ontwerper die jou aanspreekt

Als je iemand gaat inhuren om jouw eerste bedrijfswebsite te maken, kies dan iemand die volgens jou past bij de stijl van jouw bedrijf. Een van de beste manieren om dit te doen, is door te kijken naar die sites die je bewondert en te zien wie verantwoordelijk is voor het ontwerp.
Als je eenmaal een paar namen hebt om te overwegen, kijk dan eens naar hun andere werk en wees niet bang om naar referenties te vragen.

Tip 12: overweeg de schaal van het project

Zelfs als je enkele sites hebt gevonden die je leuk vindt, bevatten deze mogelijk niet veel elementen die van toepassing zijn op jouw eigen websiteproject. Bij het zoeken naar voorbeelden moet je rekening houden met de schaal van het project en de daadwerkelijke ontwerpelementen. Je wilt geen ontwerper kiezen op basis van zijn werk met grote merken met honderden webpagina’s als jouw project erg klein en eenvoudig is. Of andersom natuurlijk.

Tip 13: bekijk vooraf gemaakte thema’s

Niet elke nieuwe ondernemer heeft de middelen om een ​​ontwerpteam in te huren. Er zijn, als je zelf je eigen website maakt, tal van vooraf gemaakte thema’s beschikbaar om te kopen, afhankelijk van de webhost die je hebt gekozen. Zoek dus een thema dat bij jouw branding past en kleine aanpassingen op de weg mogelijk maakt.

Pas echter op voor gratis thema’s, omdat ze vaak niet zo veilig zijn als de thema’s die je moet kopen. Thema’s hoeven beslist niet duur te zijn, maar zelfs een kleine investering in een goed thema kan helpen om jouw eerste zakelijke website veilig te houden.

Tip 14: voeg een gezicht toe

Een van de gemeenschappelijke elementen van veel populaire websites voor kleine bedrijven is een foto van de oprichter of het team. Vaak willen nieuwe bedrijven of website-eigenaren proberen hun bedrijf er groot uit te laten zien. Maar dat is niet altijd voordelig. Veel klanten willen weten dat er een echte persoon is die met hen gaat samenwerken. Dus een goede foto van jezelf of je team is bijna altijd een goed idee.

Tip 15: vertel een persoonlijk verhaal

Een andere manier om mensen meer verbonden te laten voelen met jouw bedrijf via jouw website, is door jouw verhaal te vertellen. Het is echt leuk om een ​​verhaal over jezelf op te nemen of waarom je het bedrijf in de eerste plaats hebt opgericht, zolang die reden meer is dan alleen ‘geld verdienen’. Als je het bedrijf begon om mensen te helpen of als er een specifieke dingen zijn gebeurd die hebben geleid tot jouw bedrijfsidee: mensen houden van zulke verhalen.

Tip 16: eenvoudig contact instellen

Op zeer beperkte uitzonderingen na moet elke zakelijke website, ongeacht het type of de grootte, contactgegevens bevatten. Dit kan een e-mailadres, telefoonnummer, adres, sociale accounts of al het bovenstaande zijn. Hoe meer manieren je mensen geeft om contact met je op te nemen, hoe groter de kans dat ze zich op hun gemak voelen om contact te maken.

Bij het bepalen welke soorten contactinformatie moet worden verstrekt, adviseer ik altijd een contactformulier op te nemen. Soms willen mensen contact opnemen, maar hebben ze geen toegang tot hun belangrijkste e-mailprogramma of kunnen ze om welke reden dan ook niet op jouw e-maillink klikken. Een contactformulier maakt het gemakkelijk voor mensen om een ​​bericht te sturen, ongeacht waar ze zijn of wat voor apparaat ze gebruiken.

Tip 17: houd ontwerpelementen eenvoudig en makkelijk leesbaar

Of je nu met een ontwerper werkt of gewoon een sjabloon kiest, doe niet te gek met verschillende ontwerpelementen. Blijf bij een paar kleuren of structuren en voeg niet te veel verschillende lettertypen of lettergroottes toe.

Aangezien de tekst van jouw site waarschijnlijk de meeste relevante informatie aan jouw bezoekers levert, is het belangrijk dat zij deze ook daadwerkelijk kunnen lezen. Elementaire lettertypen, zoals die die jouw ontwerper of thema waarschijnlijk suggereert, zijn het beste voor de leesbaarheid. Dus verander niet al je lettertypen in mooie letters, alleen omdat je denkt dat het er cool uitziet.

Tip 18: voeg waardevolle afbeeldingen toe

Visuals zoals afbeeldingen kunnen ook veel bijdragen aan het toevoegen van interesse aan jouw eerste zakelijke website. Sommige ideeën voor relevante afbeeldingen zijn teamfoto’s, voorbeelden van jouw werk en zelfs relevante stockafbeeldingen. Maar let op: vermijd goedkope stockfotografie. Een overweldigende hoeveelheid stockfotografie voegt niets toe aan jouw eerste zakelijke website: ze worden te vaak gezien, hebben een te lage resolutie of zijn nietszeggend ten opzichte van jouw bedrijf. Dus als je niet bereid bent om een ​​kleine investering in goede afbeeldingen te doen, is het misschien het beste om het gewoon over te slaan.

Tip 19: neem klantrecensies op

Recensies van klanten kunnen een ander groot element van veel bedrijfssites zijn. Als jouw bedrijf gloednieuw is, moet je eerst wat kwaliteitsgetuigenissen krijgen, in plaats van alleen maar saaie, generieke aanbevelingen te publiceren. Maar zelfs een paar tekstblokken van klanten kunnen helpen jouw geloofwaardigheid op te bouwen.

Door portretten bij die recensies op te nemen, kan hun belang op jouw site nog meer toenemen. Ik heb gemerkt dat klanten die foto’s willen toevoegen aan zaken als recensies nogal terughoudend zijn in het verzenden ervan. Maar als je hen gewoon vraagt of je een foto van hun LinkedIn-pagina kunt gebruiken of er een wilt nemen terwijl ze een verkoopgesprek voeren, is de kans groter dat ze bevestigend antwoorden. Je moet het hen echt gemakkelijk maken.

Tip 20: voeg indien mogelijk video-elementen toe

Je kunt ook video-getuigenissen of andere soorten video-inhoud toevoegen aan jouw eerste zakelijke website. Doe dit alleen als deze relevant is voor jouw bericht en van hoge kwaliteit.

Tip 21: zorg voor een mobiele website

Welk type inhoud je ook op jouw website wilt plaatsen, zorg ervoor dat de site zelf responsief of mobielvriendelijk is. Als je een site hebt die niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, kun je klanten wegjagen, jouw SEO schaden en er onprofessioneel uitzien.

SEO is een concept waar je rekening mee moet houden tijdens het uitvoeren van jouw website. Jouw ontwerper zou in eerste instantie moeten kunnen helpen met de basis. Maar na verloop van tijd wil je jezelf waarschijnlijk informeren over enkele van de concepten, zodat mensen je gemakkelijk online kunnen vinden.

Tip 22: al doende leren

Zodra jouw eerste zakelijke website live is, is het proces nog lang niet voorbij. Je hebt een geweldige eerste stap gezet. Maar de website van een bedrijf is nooit echt compleet. Voeg elementen toe of wijzig deze naarmate jouw bedrijf groeit en verandert. Pas je website aan aan dingen zoals SEO en mobiele ontwerpen. En vergeet bovenal niet om de behoeften en wensen van jouw klanten in gedachten te houden.

Door: