Kenmerk 1: eenvoudig
Maak dingen vooral niet te ingewikkeld.
Omdat je wilt dat je logo gemakkelijk herkenbaar is, wil je dat het eenvoudig is. Je logo is een supersnelle manier voor bezoekers of gebruikers om jouw merk, jouw bedrijf op te merken en te onthouden. Een ingewikkeld logo maakt niet alleen jouw logo moeilijk te reproduceren en te onderhouden, maar je zult ook niet het publiek aantrekken dat je wilt. Je logo is de ultieme elevator pitch voor jouw potentiële klanten. Je hebt geen tijd om je hele businessplan in een liftpraatje te benoemen en hetzelfde concept is van toepassing op het ontwerpen van bedrijfslogo’s.
Stel jezelf de vraag: kan iemand dit logo bekijken en het gemakkelijk beschrijven?
Of is het te ingewikkeld om snel een idee te krijgen?
Kenmerk 2: onderscheidend
Wees anders dan de rest. Zie er niet uit als de concurrentie.
In de rommelige markt van vandaag kan het vinden van een manier om op te vallen tussen de concurrentie behoorlijk uitdagend lijken, maar het idee is hier anders te zijn dan je concurrenten. Zonder een duidelijk logo-ontwerp vinden je potentiële klanten en klanten het moeilijk om jouw onderneming of dienst te herkennen. Ze kunnen je verwarren met een ander bedrijf en, belangrijker nog, met een concurrent in zee gaan in plaats van jouw producten of diensten te kiezen.
Vraag jezelf af: ziet dit logo er uniek uit?
Is het gemakkelijk om van andere merken te onderscheiden?
En vergeet niet dat zelfs de meest verschillende logo’s nog steeds eenvoudig kunnen zijn.
Kenmerk 3: veelzijdig
Een geweldig logo kan in verschillende formaten, op verschillende media en in verschillende toepassingen worden afgedrukt zonder zijn kracht te verliezen. Beelden moeten zo veelzijdig zijn dat ze in veel verschillende media kunnen worden gebruikt. Een goed logo moet goed werken op internet, op briefpapier, in gedrukte advertenties en in video. Goede grafische ontwerpers weten dat wat er geweldig uitziet op een website misschien niet werkt in een brochure of vice versa, dus ze maken zorgvuldig een logo dat er altijd goed uitziet.
Stel jezelf de vraag: zal dit logo zowel als briefhoofd als op een reclamebord effectief zijn? Werkt het zowel in kleur als in zwart-wit? Kun je het zowel groot als klein goed interpreteren?
Kenmerk 4: toepasselijk
Een effectief logo moet geschikt zijn maar dat betekent niet dat het zo vanzelfsprekend moet zijn als je zou verwachten. Voorbeeld: McDonald’s had met een sappige burger naast de naam kunnen gaan, maar in plaats daarvan hebben ze de eerste initiële ‘M’ genomen en hebben ze een pictogram gecreëerd dat zowel eenvoudig als visueel aangenaam is om naar te kijken. Je logo moet geschikt zijn voor jouw merk. Vraag jezelf af: communiceert dit logo de juiste toon en stijl?
Toont het op een of andere manier een indicatie van welk type bedrijf of product het vertegenwoordigt?
Kenmerk 5: doelgericht
Zoals bij elke zakelijke onderneming, is het begrijpen van je doelgroep cruciaal. Wat je branche ook is, je logo moet contact kunnen maken met de mensen aan wie je vermarkt.
Het belangrijkste dat een logo moet doen, is spreken met je doelgroep. Als je een speelgoedwinkel voor kinderen runt, is het niet cruciaal om een afbeelding van speelgoed in je logo te hebben of het woord ‘speelgoed’ daar ook in te hebben. Wat belangrijker is, is het gebruik van een kleurenschema of lettertype dat kinderlijk is en kinderen aanspreekt.
Vraag jezelf af: wie is je gewenste publiek in termen van leeftijd, inkomen, geslacht, smaak?
Spreekt dit logo tot die groep mensen?
Kenmerk 6: onvergetelijk
Het maken van een logo dat memorabel is, lijkt misschien ingewikkeld maar is van groot belang. Een geweldig logo blijft zo memorabel dat een persoon die het logo maar één keer heeft gezien, het zich nog steeds genoeg moet kunnen herinneren om het logo aan iemand anders te beschrijven. Dit is niet de gemakkelijkste eigenschap om te geven, maar het is zeker van wereldbelang dus zorg ervoor dat je ontwerp in hun gedachten blijft.
Vraag jezelf af: kan dit logo een blijvende indruk op mijn publiek maken?
Wordt het gedenkwaardig?
Kenmerk 7: tijdloos
Trends komen en gaan. Als je het hebt over het kopen van een nieuwe jeans en de oude weggooien of het kopen van een nieuwe jurk, dan is dat prima. Maar wat je merkidentiteit betreft, is levensduur de sleutel.
Stel jezelf de vraag: zal dit logo over een jaar nog steeds relevant zijn?
Over vijf jaar?
Kan het jaren of decennia van veranderingen in de industrie weerstaan?