Tip 1: beschrijf je inhoud
Een gebruiker moet de inhoud van een webpagina nauwkeurig kunnen raden door simpelweg de URL te lezen. Om dit te bereiken, moet een URL een nauwkeurige woordgroep of term bevatten die betrekking heeft op de pagina-inhoud.
Tip 2: neem zoekwoorden op in URL’s
Het is een goede gewoonte om elke webpagina rond één zoekwoord te optimaliseren en dit zoekwoord moet in de URL worden opgenomen. Het is ook belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden aan het begin van de URL te plaatsen, omdat spiders van zoekmachines niet zoveel betekenis geven aan woorden aan het einde van een URL. Onthoud echter dat je de zoekwoorden niet teveel gebruikt. Zoekmachines herkennen trefwoordvulling en zullen jouw website daarvoor straffen.
Tip 3: gebruik koppeltekens om woorden te scheiden
Het gebruik van koppeltekens om woorden in URL-zinnen te scheiden, is belangrijk voor zowel de leesbaarheid van gebruikers als voor zoekmachineoptimalisatie. Google raadt aan om koppeltekens (-) te gebruiken in plaats van onderstrepingstekens (_) in URL’s omdat koppeltekens worden behandeld als spaties tussen woorden, terwijl woorden die door onderstrepingstekens zijn verbonden, als één woord worden beschouwd.
URL-VOORBEELD
Geoptimaliseerd: https://voorbeeld.nl/blog/url-optimalisatie-tips
Niet geoptimaliseerd: https://voorbeeld.nl/blog/url_optimalisatie_tips
Tip 4: gebruik kleine letters in URL’s
Gebruik geen hoofdletters in jouw URL’s. Zoekmachines kunnen hoofdletters en kleine letters in URL’s ontcijferen, wat kan leiden tot dubbele URL’s en verlies van paginarang.
URL-VOORBEELD
Geoptimaliseerd: https://voorbeeld.nl/blog/url-optimalisatie-tips
Niet geoptimaliseerd: https://voorbeeld.nl/blog/URL-Optimalisatie-Tips
Tip 5: houd URL’s kort
De URL van een webpagina moet zo beschrijvend en kort mogelijk zijn. Een korte URL is sneller te typen en te lezen. Hoe minder woorden, hoe meer waarde elk woord krijgt van een zoekmachine-spin. Te veel vergelijkbare woorden in een URL kunnen worden gezien als overmatig gebruik van zoekwoorden en kunnen leiden tot een daling van de zoekresultaten.
Tip 6: gebruik statische URL’s
Waar mogelijk is het beter om statische, onveranderlijke URL’s te gebruiken. Dit zijn URL’s die constant blijven bij het laden van elke pagina. Probeer onnodige parameters zoals “?,” “&” en “=” te vermijden, die veelvoorkomende kenmerken zijn van dynamische URL’s. Statische URL’s zijn gemakkelijker te lezen voor zowel gebruikers als zoekmachines. Dit betekent niet dat je geen extra parameters kunt toevoegen aan URL’s die je op sociale media plaatst om marketinggegevens te helpen volgen, maar vermijd hardcoderende dynamische URL’s rechtstreeks op je website.
Tip 7: wees voorzichtig met subdomeinen
Het is belangrijk om te bedenken dat zoekmachines het potentieel hebben om een subdomein te behandelen als een afzonderlijke entiteit van het primaire domein. Dit kan meerdere aspecten van SEO beïnvloeden, waaronder linkbuilding en vertrouwenswaarde. Tenzij je een specifieke reden hebt om een subdomein te gebruiken, kun je in plaats daarvan submappen gebruiken.
URL-VOORBEELD
Geoptimaliseerd: https://www.voorbeeld.nl/onderwerp
Niet geoptimaliseerd: http://onderwerp.voorbeeld.nl
Tip 8: beperk mappen in URL-structuur
Een URL mag geen onnodige mappen bevatten. Gebruik gewoon het aantal mappen en tekens dat nodig is voor je URL-structuur. Hoe platter jouw sitestructuur, hoe beter.
Het gebruik van deze praktische tips voor SEO-vriendelijke URL’s zou jouw website moeten helpen hoger te scoren in zoekresultaten en gebruikers ertoe te verleiden jouw pagina’s te bezoeken. Een belangrijk onderdeel van URL’s, en alle aspecten van SEO, is bruikbaarheid. Houd altijd de gebruiker in gedachten.
Nog één ding om te onthouden: Google verandert graag de regels. Let altijd op veranderingen in de wereld van SEO.