MENU

Hoe schrijf ik effectieve teksten?

Hoe schrijf ik effectieve teksten?

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
De meeste mensen denken dat ze kunnen schrijven, maar de realiteit is dat het een ontzettend moeilijk is om iemand die je niet kent over te halen iets te doen of kopen, puur en alleen met woorden. De kans is groot dat jij als bedrijfseigenaar verantwoordelijk bent voor de inhoud. Maar je hebt hier geen tijd voor. Dus wat kan je doen? Lees hier een grote berg met copywriting-tips die echt eenvoudig te implementeren zijn.

Inhoud

Tip 1: houd altijd het aantal woorden in ogenschouw

Wees meedogenloos met je woorden – consumenten hebben geen tijd voor gewauwel. Onderzoek toont aan dat we slechts 7 seconden hebben om online een goede indruk te maken, dus we moeten snel waarde tonen.

U hebt logisch denkwerk en eenvoudige taal nodig om teksten te schrijven die snel resoneren met een doelgroep en hen beweegt om actie te ondernemen. Als je dit goed wilt doen, volg je deze stappen om te controleren of jouw tekst werkt:

  1. Ga naar de website van een merk dat je bewondert.
  2. Blader door al hun verschillende pagina’s (zoals ‘Over’-pagina’s, productbeschrijvingen, service-informatie, enz.).
  3. Kopieer en plak de andere teksten in een reeks Word-documenten.
  4. Noteer alle woordtellingen en hoe ze verschillen.
  5. Bedenk waarom het aantal woorden varieert. Wat wil elk type webpagina bereiken?
  6. Controleer het aantal woorden op jouw bijbehorende webpagina’s en bewerk het dienovereenkomstig.

Tip 2: vergeet alles wat je op school hebt geleerd

Je mag het hiermee oneens zijn: school bereidt ons niet voor op de echte wereld. Zeker niet wat copywriting betreft, hoe dan ook.

Grammatica en spelling zijn uiteraard belangrijk, maar academisch schrijven gaat over uitgebreide woordenschat en structurele conformiteit. Een merk kan niet effectief communiceren en individualiteit creëren in die omgeving.

Goed copywriting gaat niet over het volgen van regels; het gaat erom te weten wanneer je ze moet breken. Zo doe je dat:

  1. Maak een lijst van alle schrijfrichtlijnen waarvan je je herinnert dat ze op school werden verteld.
  2. Als je vastloopt, ga dan online en zoek naar termen als ‘schooltips voor het schrijven van essays’.
  3. Benadruk diegenen waarvan je denkt dat deze het creëren van goede zakelijke teksten voor de digitale wereld zouden belemmeren.
    Voorbeeld? Leraren vertellen kinderen altijd dat ze nooit een zin beginnen met ‘en’ of ‘maar’. Roald Dahl gaf er niet om, dat doet Apple niet en dat zou jij ook niet moeten doen.
  4. Print de lijst uit. Nu heb je je eigen checklist om voor altijd bij te houden.
  5. Gebruik de lijst als een set merkrichtlijnen en vergelijk de inhoud met jouw teksten.

Tip 3: gebruik voldoende alinea-einden

Dit is vooral belangrijk voor digitale inhoud. Net als wanneer je door een boek in een bibliotheek bladert, voel je aan of de tekst van een website moeilijk te lezen is en je geen enkel woord absorbeert.

Less is more en niemand wil grote blokken tekst doorzoeken, dus word groot fan van witruimte.

Het hebben van korte, scherpe zinnen (en grotere lettertypen) zorgen voor een veel aangenamere leeservaring. Gelukkig is een stijlvolle en effectieve webpagina eenvoudig te realiseren:

  1. Neem een ​​van jouw webpagina’s, print de tekst uit en pak een rode pen.
  2. Voeg een witregel toe na elk uniek punt of statement dat je maakt.
  3. Scheid elk punt zodat ze allemaal autonoom worden. Het maakt niet uit of sommige punten maar één regel beslaan – in feite heeft dat zelfs vaak de voorkeur.

Tip 4: zet jouw klanten op de eerste plaats

Als het gaat om teksten, dan hebben bedrijven de neiging zich te veel op de verkeerde dingen te concentreren. Ze willen vaak praten over hoe lang ze al handelen of hoe gekwalificeerd de eigenaar of CEO is in plaats van hoe ze de problemen van hun klanten kunnen oplossen.

Wat jij over jouw bedrijf te zeggen hebt, is niet belangrijk; wat je publiek wil horen wel.

In een commerciële omgeving zullen lezers altijd denken ‘wat heb ik eraan’. Als zodanig moeten bedrijfsteksten uiterst voordeelgericht zijn. Zelfs als je soms subtiel moet zijn, breng altijd voor het voetlicht hoe jij jouw websitebezoeker kunt helpen.

Hoe doe je dat?

  1. Controleer jouw tekst op jargon. Let op dat je niet terloops verwijst naar termen die mogelijk niet overal worden begrepen.
  2. Zorg ervoor dat jouw tekst ‘stroomt’ – vermijd onnodige belemmeringen.
  3. Noteer het doel van elke tekst die je schrijft. Weeg alle woorden die je gebruikt af tegen dit doel.
  4. Vind de balans tussen je publiek betuttelen en ervan uitgaan dat ze alles weten.

Tip 5: gebruik emotie om in actie te brengen

Grote merken gebruiken altijd emotie in hun teksten. Waarom? Omdat emotie verkoopt.

Het maakt niet uit wat het product is, het wordt meestal gekocht vanwege hoe de klant over het item denkt, wat het voor hen zal doen en hoe het hen zal laten voelen.
Klanten proberen vervolgens de aankoop met logica te rechtvaardigen. Dus, omdat emoties aanzetten tot verkoop, moet tekst emoties oproepen.

Als een klant een probleem heeft dat moet worden opgelost of verlangt naar een bepaald item, zal hij een breed scala aan emoties voelen voor, tijdens en na een aankoop. Het klinkt gek maar zakelijke teksten moeten deze emoties benutten.
Bovendien onthouden klanten altijd hoe een bedrijf hen laat voelen en emotie maakt advertentiecampagnes gedenkwaardiger. Dat verhoogt de naamsbekendheid en merkloyaliteit.

Bekijk de onderstaande stappen om emotie in jouw communicatie te gebruiken:

  1. Noteer alle problemen die jouw product oplost of waarvan je wenst dat het voldoet.
  2. Bevestig een beschrijvende emotie bij elk probleem.
  3. Structureer jouw tekst zodat je eerst empathie toont aan jouw publiek.
  4. Praat over de voordelen van wat je verkoopt en hoe het hen zal laten voelen.

Tip 6: kies je lettertypen zorgvuldig

Lettertypen zijn eigenlijk de kleding voor onze woorden, maar ze krijgen vaak te weinig aandacht.

Net als mensen in het echt ontmoeten, krijgt jouw tekst niet echt een tweede kans om een ​​eerste indruk te maken. Het juiste lettertype is het verschil tussen iets effectief communiceren en overkomen als spam, slordig of rommelig.

Zorg ervoor dat het effect van jouw teksten niet verloren gaat voordat iemand ze zelfs maar leest. Volg deze stappen om het meeste uit jouw tekst te halen door deze acties te ondernemen:

  1. Bekijk 6 websites van kwaliteitsmerken die je respecteert en bewondert.
  2. Kopieer en plak hun website-tekst in een Word-document en kijk welk lettertype ze gebruiken.
  3. Let op de verschillen tussen alle lettertypen, kleuren en groottes die je hebt gezien. Kies degene die je het meest aantrekkelijk vindt.

Tip 7: gebruik dagelijkse taal om verwarring te voorkomen

Het schrijven van zakelijke teksten gaat over geld verdienen, niet over het winnen van literatuurprijzen. Probeer niet te slim te zijn, anders riskeer je dat je boodschap niet overkomt of niet wordt begrepen.

De dagelijkse taal is leuker. Grote wereldmerken zoals Apple en Starbucks hebben enorm succes met een eenvoudige, nuchtere stijl. Hier lees je hoe je jouw tone of voice kunt bepalen:

  1. Zoek enkele merken die je bewondert en noteer hoe ze praten. Dit klinkt wellicht wat gek, maar zeg de tekst eens hardop. Welk gevoel roept dat bij jou op?
  2. Druk een deel van jouw tekst  af en lees het hardop voor. Verander alles wat niet normaal klinkt.
  3. Lees het voor aan iemand anders. Kan de ander beschrijven waar de tekst over ging?

Tip 8: vertel een verhaal om onvergetelijk te worden

Als mensen houden we van verhalen. Van sprookjes als kind tot films en boeken in ons volwassen leven, verhalen spelen een grote rol in ons leven. We voelen ons tot hen aangetrokken.

In bedrijfsteksten is verhalen vertellen op verschillende manieren ontzettend  effectief. Verhalen waarin je je kunt verplaatsen verhogen de conversieratio’s, transformeren bedrijven in goede merken en klanten in loyale, terugkerende klanten.

Hier zijn een paar tips om je tekst te vinden dat verkoopt:

  1. Probeer een held en een schurk te identificeren binnen jouw onderwerp. Het hoeven geen echte karakters te zijn. Als je bijvoorbeeld oppervlaktereiniger verkoopt, is dagelijks vuil de vijand.
  2. Verplaats de lezer tijdens een reis. Creëer het gevoel dat je de lezer zult helpen een uitdaging aan te gaan en iets nieuws en waardevols te ontdekken.

Tip 9: gebruik interpunctie om effectiever te worden

Goede tekst heeft ritme. Maar er komt meer kijken bij het maken van een tekst die mooi stroomt dan je zou denken. Slim gebruik van leestekens speelt een grote rol. Interpunctie is oorspronkelijk bedacht zodat de betekenis niet verloren ging.

Het goede nieuws is dat de meeste interpunctie vrij duidelijk is. Apostrofes, spraakmarkeringen, puntkomma’s en dergelijke spelen allemaal een specifieke rol.

Eigenlijk kan perfecte interpunctie in de zin van het controleren van lezers worden bereikt met slechts een paar basisregels:

  1. Zorg ervoor dat je de komma niet te veel gebruikt. Het is gemakkelijk om te weten wanneer je een komma in jouw exemplaar moet plaatsen. Lees hardop wat je hebt geschreven en plaats een komma wanneer je op natuurlijke wijze ademt.
  2. Gebruik geen uitroeptekens. Het is niet nodig om overdreven dramatisch te zijn, zelfs als je voor de halve prijs verkoopt op een feestdag. En gebruik ze niet om te proberen grappig te zijn – een uitroepteken invoegen is alsof je om je eigen grap lacht.
  3. Zorg ervoor dat zowel jouw zinnen als alinea’s niet te lang zijn.
  4. Probeer één punt per paragraaf te maken.

Tip 10: gebruik subtitels om belangrijke punten te laten opvallen

Het is belangrijk om te begrijpen hoe mensen digitale teksten lezen. Uit onderzoek blijkt dat 79% van de mensen webpagina’s scant voordat ze iets doen. Ze zijn onbewust op zoek naar woorden, zinnen of afbeeldingen die hen interesseren of opvallen.

Zelfs in de beste omstandigheden leest slechts 16% van de mensen elk woord op een webpagina, dus volg deze stappen om jouw woorden een broodnodige boost te geven.

  1. Breek lange stukken kopie in handzame stukken.
  2. Voeg een subtitel in om elke sectie te introduceren. Ze moeten zeer voordeelgedreven zijn. Praat niet conceptueel – wees bot en voeg de juiste zoekwoorden toe.
  3. Zorg ervoor dat de subtitel vetgedrukt is.
  4. Wijs er om SEO-redenen een h2- of h3-tag aan toe.

Tip 11: verwijder alle spelfouten

Lees jij jouw werk na?

Je zou het moeten doen, want perceptie is realiteit en er is niets erger dan slordige teksten. Klanten hebben nu eenmaal alle macht en met veel concurrenten die slechts een snelle klik verwijderd zijn is het slecht nieuws als je spelling niet in orde is.

Bij bedrijven draait alles om vertrouwen en geloofwaardigheid. Een enkele fout kan grote schade aanrichten aan de verkoop, dus wees waakzaam en zoek naar fouten.

Afbeeldingsresultaat voor spelfout

Zo kun je jouw aandacht voor detail verbeteren en jouw reputatie verbeteren:

  1. Vertrouw nooit op een spellingcontrole. Gebruik er een maar laat het niet bepalend zijn.
  2. Controleer jouw werk niet alleen vanaf een scherm. Druk het af en bekijk een papieren exemplaar.
  3. Controleer jouw tekst in verschillende kamers en op verschillende tijdstippen – onze hersenen kunnen lui worden, gewend aan routine.
  4. Lees je tekst van onder naar boven om je geest fris te houden.

Tip 12: denk na over de hiërarchie van jouw berichten

Niet-copywriters hebben de nare gewoonte om het belangrijkste wat ze te zeggen hebben te begraven. Dat is een veel voorkomende fout en gebeurt om twee redenen.

Ten eerste heeft de schrijver nog geen voorbereidingen getroffen, dus de tekst gewoon niet duidelijk.
Ten tweede is de bedrijfseigenaar zich er niet van bewust dat lange, moeizame introducties het niet zullen redden.

Bekijk deze strategie om je berichten te laten plakken:

  1. Neem een ​​webpagina op jouw website.
  2. Houd een brainstorm en maak een lijst van alles wat je wilt zeggen (elk punt moet slechts een korte opmerking zijn).
  3. Blijf schuiven in de volgorde van de lijst totdat je tevreden bent met de hiërarchie.
  4. Verplaats jouw alinea’s totdat ze overeenkomen met jouw lijst.

Tip 13: wees authentiek, eerlijk en betrouwbaar

Het is heel gemakkelijk om een ​​website te starten en dingen te verkopen, maar het is verrassend moeilijk om iemand ertoe te brengen hun pinpas te pakken en een transactie uit te laten voeren.

Als bedrijfseigenaren moeten we een aantal hindernissen nemen. We moeten woorden gebruiken om potentiële klanten te overtuigen dat we te vertrouwen zijn.

Hier zijn 4 fantastische tips:

  1. Haal het beste uit jouw ‘over’-pagina. Het is jouw belangrijkste kans om de mensen, gevoel en sfeer achter jouw merk bloot te leggen.
  2. Kopieer nooit van een concurrent.
  3. Wees eerlijk tegen jezelf. Als je een mening hebt over een aspect van jouw branche, neem dan een standpunt in en houd je eraan.
  4. Blog regelmatig en bespreek of los problemen op die relevant zijn voor jouw doelgroep.
  5. Gooi het slordige marketingspel en de superlatieven weg. Het klinkt namelijk wanhopig. Onthoud dat mensen niet dom zijn.

Tip 14: het is niet wát je verkoopt, het is de manier waarop je dit doet

Laat je niet misleiden: als jouw tekst goed genoeg is, kunt je echt ijs aan Eskimo’s verkopen. Bovendien komt de kwaliteit van jouw product soms niet eens ter sprake.

De kunst is om interessant, relevant en boeiend te zijn.

Tip 15: doe marktonderzoek en definieer jouw beste klant

Alle copywriting-tips ter wereld doen er niet toe als je niet weet aan wie je verkoopt.

Veel zakelijke teksten zijn vanaf het begin gedoemd te mislukken omdat het niet is gericht op de juiste doelgroep. Dat betekent dat, zelfs wanneer een deel van de inhoud populair is, het een strategie mist en mogelijk niet het beoogde doel bereikt.

Websiteverkeer aantrekken gaat niet om kwantiteit van het aantal bezoekers.

Volg in plaats daarvan deze 4 stappen om je te concentreren op het verkrijgen van de juiste bezoekers:

  1. Pak een stuk papier en een pen.
  2. Denk na over de kenmerken van jouw meest waardevolle klant. Zijn ze mannelijk of vrouwelijk? Jong of oud? Hoe meer details hoe beter.
  3. Geef die persoon een naam, functie en locatie. Visualiseer ze.
  4. Ga na wat voor soort inhoud deze klant leuk vindt en hoe deze het liefst consumeert.

Tip 16: schrijf met het ontwerp in je achterhoofd

Soms is het leven niet eerlijk. Je besteedt eeuwen aan het maken van de perfecte tekst maar het werkt gewoon niet goed samen met het uiterlijk en de functionaliteit van je website, poster, banner of iets dergelijks.

Voorkom een ​​ontwerpfout door deze 3 tips:

  1. Besteed aandacht aan hoe de tekst zich om een ​​afbeelding op een webpagina heen wikkelt. Het komt heel vaak voor dat een afbeelding een zin volledig uit elkaar trekt. Het ziet er vreselijk en amateuristisch uit.
  2. Let op hangende woorden (waar je zin een bepaalde lengte bereikt en dan een eenzaam woord naar de volgende regel stuurt). Dit ziet er niet alleen slecht uit, maar verstoort ook het leesmomentum voor de lezer.
  3. Zorg ervoor dat jouw knoppen en links worden omgeven door een constante hoeveelheid witruimte.

Tip 17: maak een stijlgids voor consistentie

Slimme bedrijfsleiders geven vorm aan de cultuur van hun bedrijf om innovatie te stimuleren en inkomsten te genereren.

Ze weten dat het de cultuur van een bedrijf is – de waarden, moraal en subtiel gedrag van alle werknemers – die vaak de prestaties beperken.

Een stijlgids documenteert deze ideeën officieel en omdat ze een continu werk in uitvoering zijn, maken ze een bedrijf toekomstbestendig. Ze laten ook zien dat er is nagedacht ​​over hoe een bedrijf wil worden afgebeeld.

Apple, Google en Amazon zijn geweldige voorbeelden van bedrijven die goed over hun imago hebben nagedacht. Ben je klaar om je stijlgids te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen?

  1. Bedenk 3 waarden die representeren waar je voor staat.
  2. Maak een mission statement die een compleet onbekende een goed idee zou geven van wat je probeert te bereiken.
  3. Neem een ​​gedetailleerde huisstijl op in je richtlijnen. Dit moet het lettertype bevatten dat je wilt gebruiken, alle verboden clichés en stukjes vakjargon, plus jouw tekstregels voor het communiceren van nummers, datums en dergelijke.

Tip 18: begrijp hoe mensen in elkaar steken

Succesvolle merken gebruiken verschillende wetenschappelijk onderbouwde copywriting-trucs om ons te beïnvloeden en ons ertoe te brengen afstand te doen van ons zuurverdiende geld.

Het wordt ‘onderbewuste framing’ genoemd en je moet het zeker ook proberen te gebruiken in jouw bedrijfsstrategie. De kunst is om te begrijpen hoe wij allemaal denken.

Hier zijn 16 zaken over consumenten die ondernemers allemaal moeten weten:

  1. Consumenten hebben meer vertrouwen in bedrijven die een vorm van maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen.
  2. In het kader van het kijken naar de toekomst reageren mensen meer op optimistische teksten.
  3. We geven makkelijker geld weg wanneer we niet fysiek geld weggeven (d.w.z. betalen met een creditcard of via een online account).
  4. Als het eindresultaat het waard is, vinden we het niet erg om de moeilijke weg te begaan om het te krijgen.
  5. Als we aan mislukte strategieën uit het verleden denken, willen we nu meer betalen.
  6. Woorden die eenvoudiger te volgen zijn, zijn betrouwbaarder.
  7. We leggen meer nadruk op wat we eerst lezen.
  8. We zijn meer terughoudend om iets te stoppen als we er al veel tijd, geld en moeite in hebben gestoken.
  9. Als we het moeilijk vinden om een ​​beslissing te nemen, hebben we de neiging om te kopiëren wat andere mensen denken, zeggen en doen.
  10. Geconfronteerd met een selectie van items, kiezen mensen meestal iets in het midden.
  11. De prijs van een product of dienst heeft grote invloed op hoe we de waarde ervan waarnemen.
  12. Het waargenomen eigendom van een product of dienst is zeer krachtig.
  13. We leggen veel nadruk op producten of diensten die we kunnen gebruiken om onszelf te helpen.
  14. Het aanbieden van verschillende keuzes kan vaak leiden tot besluiteloosheid en lagere verkopen. Mensen geven de voorkeur aan kleinere lijsten met items.
  15. Ronde getallen worden als betrouwbaarder beschouwd.
  16. Producten die zich om de juiste redenen als uniek onderscheiden, staan ​​hoog in het vaandel.

Tip 19: gebruik voldoende afbeeldingen voor digitale teksten

Hoewel woorden belangrijk zijn, zijn afbeeldingen dat ook, vooral online. Ze kunnen berichten in hun context plaatsen en teksten krachtiger maken. En meer in het algemeen zijn ze opvallend, wat helpt om de interesse te behouden.

Afbeeldingen hebben ook SEO-waarde. Er zijn maar 4 dingen waar je je zorgen over moet maken met afbeeldingen:

  1. Zorg ervoor dat de kwaliteit van je afbeelding goed is. Hoewel een geweldige afbeelding een stijlvol tintje is, kan een slecht bijgesneden of lage resolutie afbeelding zelfs de beste tekst verpesten.
  2. Je afbeelding moet relevant zijn. Als je alleen saaie stockafbeeldingen kunt leveren, doe dan niets.
  3. Voeg alt-tekst en alt-tags toe aan afbeeldingen in het CMS van jouw website.
  4. Zorg ervoor dat je geen copyrightwetten overtreedt. Lees hier meer hierover (Engelstalig).

Tip 20: om creatief te zijn, sta jezelf toe te falen

Feit is dat angst de kern vormt van het slechtste schrijven.

Al op jonge leeftijd wordt, ook op school, creativiteit actief ontmoedigd. Maar in het bedrijfsleven is dit precies wat nodig is. Dat is de reden waarom veel beroemde bedrijfsleiders zoals Richard Branson, Steve Jobs en Bill Gates allemaal onvoldoende presteerden op school. Velen zijn zelfs afgevallen.

In plaats daarvan vertrouwen succesvolle ondernemers op hun instinct. En om een ​​meester-copywriter te worden, mag jij dat ook gaan doen. Hier zijn twee dingen waarmee je rekening moet houden:

  1. Toon je tekst aan een vriend of familielid. Neem hun feedback mee, maar beoordeel altijd zorgvuldig eventuele negatieve opmerkingen voordat je meteen gaat aanpassen.
  2. In termen van online marketing gaat echte creativiteit veel meer over het oplossen van problemen dan over zelfexpressie.

Tip 21: bereid je voor om je inhoud meerdere keren te bewerken

Dit heeft meer betrekking op technische flow dan op nauwkeurigheid.

Het goede van een goede tekst is dat je het gewoon niet merkt. Het kost echter veel moeite om jouw tekst in die staat te krijgen.

Merk op dat het verfijnen van een tekst meestal gaat over het aftrekken van woorden, niet het toevoegen ervan. Geef jouw tekst een boost met deze 3 tips:

  1. Bewerk jouw tekst niet alleen op het scherm. Print het uit op een vel papier, pak een rode pen en maak aantekeningen.
  2. Vraag iemand anders om jouw tekst ook te proeflezen. Soms kunnen we ons brein bijna trainen om fouten over het hoofd te zien als de pagina te bekend is.
  3. Neem een ​​pauze en kom met een frisse blik terug naar je werk voor de laatste bewerking.

Tip 22: geloofwaardigheid geeft kracht aan je woorden

Als alle dingen gelijk zijn, is het behalen van de verkoop het moeilijkste om te doen in het bedrijfsleven. Denk er eens over na: iemand zijn pinpas laten pakken is een groot ding.

Consumenten zijn van nature sceptisch, maar sommige goedgeplaatste reviews of beoordelingen kunnen elke marketingboodschap echt geloofwaardig maken.

Met reviews zijn er slechts 3 dingen om te onthouden:

  1. Verzin ze nooit.
  2. Doe ze niet te veel.
  3. Zorg ervoor dat ze realistisch zijn geformuleerd.

Tip 23: wees actueel

Dit is een tip voor de bloggers onder ons. Contentmarketing is enorm, maar gooi niet zomaar oude content op tafel. Als je besluit waarover je wilt schrijven, waarom zou je dan niet zien welke problemen jouw doelgroep vandaag de dag raken?

Maak inhoud die relevant is. Houd branchenieuws, populaire forums, boekenlijsten, Quora-vragen, Reddit-threads en grote blogs en dergelijke in de gaten.

Inspiratie is overal.

Tip 24: specificiteit betekent nieuwsgierigheid

Tijdschriften hebben allemaal soortgelijke koppen op hun omslag. En deze tijdschriften moeten worden verkocht, dus ga naar de dichtstbijzijnde winkel om er een paar te bestuderen.

Als het tijdschrift Men’s Health verwijst naar een 19-dagenplan om grotere armspieren te krijgen, doen ze dat met een reden. Ze praten niet over het behalen van resultaten binnen 10 dagen. Of 20. Het is 19.

Het nummer is zo specifiek dat het eruit springt. En het betekent ook dat dit een plan is dat echt werkt. Mensen hebben een hekel aan vaagheid, wat waarschijnlijk onze mening over politici verklaart (en in het bijzonder over hun verkiezingsprogramma’s).

Tip 25: wees sterk en krachtig in je verkooptekst

Hoewel je absoluut niet slordig moet zijn, is het niet schadelijk om lasergericht te zijn. Vergeet niet dat het menselijk brein redelijk voorspelbaar is. En er is weinig twijfel dat mensen graag geleid worden.

Dit is een kwestie van logica.

Mensen hebben oplossingen nodig voor problemen. Ze hunkeren naar bepaalde producten of diensten. En als jij hen kunt helpen, waarom zouden ze het probleem dan omzeilen? Verkoop ze wat ze willen.

Tip 26: voorbereiding is alles

Creativiteit is essentieel als het gaat om copywriting, maar creativiteit komt alleen als je volledig voorbereid bent op de klus. En dat betekent detectivewerk doen en alles weten over:

  • Jouw product of dienst.
  • Jouw doelgroep.
  • Jouw markt.
  • Jouw concurrentie.
  • Jouw publieke perceptie.

Tip 27: praat over voordelen, niet over functies

Focussen op functies is een gemakkelijke valkuil, vooral als je iets technischs verkoopt.

Stel dat je een nieuwe tv wilt kopen. Je stapt een winkel binnen en vindt iets dat je leuk vindt. Onmiddellijk springt een verkoopadviseur op je en onthult dat het een 120Hz HDTV is.

Je begrijpt dit soort jargon misschien, maar wat als je dat niet doet? Als je niet zo’n techneut bent, is dit slechts een betekenisloos stukje informatie.

Wat je echt moet horen, is dat het, omdat het een 120Hz HDTV is, pixels heeft die zichzelf 60 keer per seconde verversen. Hierdoor krijg je een duidelijker beeld, zelfs als je naar een programma kijkt dat snel beweegt (zoals een voetbalwedstrijd bijvoorbeeld).

Functies zijn belangrijk, maar voordelen resoneren meer bij consumenten.

Tip 28: accentueer jouw tekst door tegenstellingen te gebruiken

Omdat er zoveel content beschikbaar is, is het moeilijker geworden om de aandacht van mensen vast te houden.

Er is eigenlijk teveel geluid.

Een copywritingtechniek die je op je zakelijke teksten kunt toepassen, is om tegenstellingen te gebruiken om mensen uit hun comfortzone te halen en ze bij de lurven te grijpen, metaforisch gesproken natuurlijk.

Neem een ​​dieet als voorbeeld. Er is geen wetenschapper voor nodig om te concluderen dat de beste manier om af te vallen, is om meer groenten te eten en meer te bewegen. Maar dit is duidelijk, dus eigenlijk zegt iedereen op een iets andere manier hetzelfde.

Jij kunt deze informatie echter opnieuw vormgeven.

Het grootste probleem met gezonder eten is dat mensen het maar zo lang vol kunnen houden. Met andere woorden, aan het begin van een dieet zijn we meestal behoorlijk enthousiast. We hebben alle suikerhoudende voedingsmiddelen uitgesneden, maar deze verandering van levensstijl duurt slechts een week of een maand.

Misschien kunnen we beter worden geadviseerd als we om de dag een zoete traktatie krijgen?

En als dat waar was, zou je een dieet opnieuw kunnen vormgeven en er op een andere manier over kunnen praten door de kracht van tegenstellingen te gebruiken. Stel je voor dat je een advertentie zag voor een dieetplan met de slogan: Afvallen door chocolade te eten?

Door het onderwerp dieet te combineren met iets tamelijk ongewoons (chocolade), kun je snel de aandacht trekken. Als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je praten over hoe mensen eerder een dieet volgen als ze een paar dagen vrij zijn.

Tip 29: gebruik open eindes om interesse te behouden

Gebruik waar mogelijk open eindes om mensen betrokken te houden bij jouw teksten.

Als je ooit het tv-programma Lost hebt gezien, weet je alles over open eindes.

Elke aflevering van Lost zou eindigen met een situatie die kijkers op het puntje van hun stoel zou achterlaten. Ze zouden de volgende week wanhopig willen afstemmen en kijken hoe dat aspect van de verhaallijn zou worden opgelost.

Wanneer de volgende show kwam, zou het de vraag beantwoorden en een ander prikkelend scenario opleveren.

Dit is een geweldige tactiek om te gebruiken wanneer je regelmatig met mensen communiceert, misschien via e-mailmarketing.

Tip 30: gebruik altijd een actieve schrijfstijl

Bekijk de 2 onderstaande zinnen en bedenk welke het beste klinkt.

Voorbeeld 1: Het examen is behaald door Graham.
Voorbeeld 2: Graham is geslaagd voor het examen.

De tweede zin is de beste, omdat deze een actieve schrijfstijl gebruikt. Een actieve stijl moet worden gebruikt in alle vormen van schrijven, maar het is vooral belangrijk voor zakelijke teksten:

  • Het maakt teksten soepeler en sneller te lezen.
  • Je komt sneller ter zake.
  • Je bereikt een grotere impact.
  • Het is natuurlijker.

Tip 31: geef lezers geen reden om bezwaar te maken

Veel mensen stellen graag vragen in hun teksten, maar proberen te voorkomen dat ze een vraag stellen die een ongewenst antwoord kan opleveren. Een van de meest gestelde vragen die bedrijven doorgaans kunnen stellen, is:

Waarom belt u ons niet meteen?

Er zijn veel redenen waarom. Tijd, geld, moeite, vertrouwen …

Wees in plaats daarvan doortastender:

Bel ons vandaag nog.
Vraag vandaag nog een gratis offerte aan.
Breng vandaag een verandering aan.

En als je een vraag gaat stellen, kun je die het beste stellen waar mensen altijd op antwoorden met een ‘ja’:

Heeft u meer klanten nodig?
Gegarandeerde bedrijfsgroei?
Bent u op zoek naar copywriting tips die werken?

Tip 32: Gebruik de PAR-formule

Als je lijdt aan writer’s block, waarom zou je dan geen beproefde copywriting-formule gebruiken?

Het is vrij eenvoudig en werkt voor de meeste vormen van zakelijk teksten.

PAR staat voor:

  • Problem (Probleem)
  • Agitate (aanpakken / vergroten)
  • Resolve (Los op)

Dus begin met te praten over het belangrijkste probleem van jouw publiek. Stel dat je een bedrijf had dat hardloopschoenen verkocht. Het probleem kan zijn hoe je een marathonrace loopt zonder pijnlijke voeten te krijgen.

Je volgende taak is om het probleem aan te pakken. Maak hier het probleem zo groot en zo reëel mogelijk. Ik ga verder met het voorbeeld en ik vergroot het probleem door te praten over hoe je veel moeite gaat doen voor je marathon.

Een marathonloper zal 4 maanden trainen en eindigen met de race zelf, dus dat is veel tijd op de weg en veel slijtage aan de voeten.

Als iemand zich ertoe verbindt om zo’n prestatie te volbrengen, moeten ze zich zo comfortabel mogelijk voelen. Ze willen zeker geen onnodige pijn hebben.

Eindig met hoe jij kunt helpen. Misschien verkoop je een nieuw type hardloopschoen die speciaal is bedoeld voor langeafstandslopers. Of misschien bied je een gratis service aan waarbij je iemands loopstijl analyseert en de beste schoen voor zijn specifieke stijl voorstelt.

Tip 33: laat je niet afleiden

Effectief teksten schrijven is moeilijk.

Als het gaat om zitten en de woorden daadwerkelijk schrijven, is het heel gemakkelijk om afgeleid te worden. Als dat bekend klinkt, neem dan advies van de legendarische tekstschrijver Eugene Schwartz.

Hij raadde aan om een ​​timer in te stellen voor 33 minuten. Tijdens die 33 minuten mag je alleen aan je project werken. Sluit alle internetbrowsers af en schakel je telefoon uit.

Als het alarm afgaat, neem dan een pauze van 10 minuten en start opnieuw.

Zet jezelf een paar dagen in deze routine totdat de klus is geklaard. En als dat nog steeds niet werkt, heeft het misschien niet zo’n hoge prioriteit als je dacht. Neem misschien een dag of twee afstand van het project en kom er met een frisse blik op terug.

Tip 34: gebruik duidelijke CTA’s

Als je een geweldige digitale tekst hebt gemaakt, maar je publiek aan het einde geen duidelijke actie krijgt om te ondernemen, dan verspil je een kans en laat je mogelijk geld liggen.

Het hebben van een overtuigende en relevante call-to-action (CTA) is een van de belangrijkste aspecten van web-copywriting.

Als jouw CTA de vorm heeft van een knop, test dan verschillende woorden, kleuren en vormen. Afhankelijk van de markt en het publiek zul je meestal merken dat er altijd één duidelijke winnaar is.

Tip 35: blijf uit de buurt van veegbestanden

We hebben allemaal de Facebook-advertenties gezien die “de EXACTE onderwerpregels die worden gebruikt bij een productlancering van $ 10 miljard” weggeven. Helaas is het gebruik van elk type veegbestand bijna altijd een slecht idee.

Of we het nu hebben over e-mailmarketing of iets anders: je kunt niet zomaar sjablonen van de ene branche op de andere toepassen. En zelfs als je dat zou kunnen, dan zouden meerdere bedrijven het doen en zouden consumenten uiteindelijk ongevoelig worden voor de woorden.

Wees altijd voorzichtig met het nemen van de kortere weg. Zakendoen is niet zo eenvoudig en je zult veel beter af zijn om jouw eigen tekst te schrijven. Test op verschillende manieren verschillende stijlen. En laat je zeker inspireren. Maar nooit nabootsen.

Tip 36: gebruik waar mogelijk krachtwoorden

Het is duidelijk dat als je jouw tekst effectiever kunt maken, dat dan doet. Waarom zou je een saai woord kiezen als je in plaats daarvan een levendig woord kunt gebruiken? Krachtwoorden kunnen waanzinnig effectief zijn in zakelijke teksten. Het zijn emotionele woorden met overtuiging.

Er zijn 7 types krachtwoorden:

  1. Angst
  2. Aanmoediging
  3. Lust
  4. Boosheid
  5. Hebzucht
  6. Veiligheid
  7. Verboden

Meer over deze krachtwoorden kun je hier lezen (Engelstalig).

Het enige gevaar is om het niet te overdrijven. Gebruik er teveel en het klinkt geforceerd: hoe meer we zeggen, hoe minder ze zullen horen.

Tip 37: doe een beroep op het gevoel van recht van jouw publiek

We denken allemaal dat de wereld ons van tijd tot tijd een gunst verschuldigd is. Of we nu op zoek zijn naar een nieuwe bank of een elektricien, we hebben de neiging de volgende zaken (deels) te voelen:

  • Scepticisme
  • Woede
  • Wrok
  • Ongeduld
  • Teleurstelling
  • Verwarring
  • Jaloezie

Pas jouw teksten aan zodat je op deze emoties speelt. Het zal beslist reacties oproepen.

Tip 38: wees je bewust van zoekmachines

Wat heeft het voor zin om een ​​geweldige tekst te schrijven als niemand het ooit leest?

De statistieken vertellen ons dat 93% van alle online ervaringen begint met een zoekmachine. Alleen Google verwerkt dagelijks 5,6 miljard zoekopdrachten. Met andere woorden: mensen zijn altijd op zoek naar informatie.

Je moet altijd voor mensen schrijven, niet voor een machine. Het is echter essentieel om op de hoogte te zijn van SEO.

Doe de basis. Doe wat zoekwoordonderzoek, zorg ervoor dat jouw site mobielvriendelijk is en een logische website-architectuur heeft.

Tip 39: beantwoord vooraf de bezwaren van jouw klanten

Geen enkel product is perfect. Zelfs Apple heeft te maken met terugbetalingen. En laten we eerlijk zijn, als er mensen zijn die niet tevreden zijn met de nieuwste iPhone, dan heeft elk bedrijf een probleem.

Maar je kunt de klanttevredenheid drastisch verbeteren door slim om te gaan met jouw sales copywriting. De kunst is vaak om van tevoren op de hoogte te zijn van mogelijke problemen.

Maak een lijst van alle mogelijke bezwaren die iemand zou kunnen hebben over jouw product of dienst en schrijf er eenvoudig een tegenargument bij. Als je bijvoorbeeld een product verkoopt dat erg duur is, biedt het misschien veel waarde.

Probeer vervolgens enkele van deze argumenten in jouw tekst op te nemen. Het idee is om het bezwaar te weerleggen en onschadelijk te maken voordat het zelfs maar wordt gemaakt.

Tip 40: onthoud dat mensen resultaten willen

Dat geldt vrijwel voor elke transactie. Consumenten geven niet echt om jou, jouw bedrijf of zelfs wat jij op een bepaalde manier verkoopt. Ze geven alleen om wat jouw product of dienst voor hen kan doen.

Welk resultaat krijgen ze? Onthoud dat wanneer mensen een boor kopen, ze niet echt een boor willen. Wat ze willen is een gat. Als jouw tekst maar één ding doet, zou het moeten zijn om lezers te helpen visualiseren waar ze zullen zijn en hoe ze zich zullen voelen als ze een aankoop doen.

Tip 41: gebruik sociaal bewijs voor wat extra glans

Gebruik van alleen woorden kan mensen inspireren om actie te ondernemen, zolang het maar een goede tekst is. Maar om de finishing touch aan je werk toe te voegen, is het altijd een goed idee om wat social proof toe te voegen.

Sociaal bewijs is iets dat comfort toevoegt door conformiteit.

In de voorbije jaren zou dit kunnen verwijzen naar het aantal consumenten dat een bepaald artikel had gekocht. Vooral McDonald’s verwijst vaak naar de ‘miljarden en miljarden mensen die worden bediend’.

Tegenwoordig hebben we het over getuigenissen, referenties, likes en retweets.

Tip 42: laat vakjargon buiten de deur

Het maakt niet uit in welke branche je je bevindt, het heeft zijn eigen taal. Pas op dat je geen verwarrende terminologie in jouw tekst gebruikt, want dat zal jouw verkoop echt schaden.

Of iets jargon is of niet, hangt af van de context en het gezond verstand. Neem bijvoorbeeld een accountant. Een accountantswebsite moet er professioneel uitzien, maar moet deze als service naar de P11D-voordelen verwijzen? De meesten van ons niet weten wat dat is.

Het hangt er vanaf. Als de accountant zich richt op ondernemers, start-ups en kleine bedrijven die geen voorkennis hebben van dit soort dingen, dan is het antwoord helder: nee, niet doen.

Door: