Your Web Creations
MENU

Hoe schrijf ik een geweldig blog?

Deel dit artikel

Blogberichten schrijven kan heel leuk zijn. Maar soms kan bloggen ook een behoorlijke uitdaging zijn. Je vraagt ​​je misschien zelfs af of je website wel een blog zou moeten hebben. En waar moet je over schrijven? Wat doe je als je geen inspiratie meer hebt? Hoe krijg je betrokkenheid bij je blogberichten?

Inhoud

Waarom bloggen?

Als je een website hebt, moet je bloggen, althans af en toe. Het maakt niet uit of je een online winkel, een persoonlijke website of een portfolio hebt. Behalve dat het heel leuk is, is bloggen het beste wat je kunt doen voor online zichtbaarheid – plus je blog kan een waardevol marketinginstrument zijn.

Bloggen voor SEO

Regelmatig inhoud toevoegen zou onderdeel moeten zijn van elke SEO-strategie. Als je regelmatig blogt, zal Google jouw site zien als actief, levendig en relevant – en dat zal zeker in jouw ranking helpen. Hoe hoger je ranking, hoe hoger je in de lijst met zoekresultaten staat. Daarnaast kun je je met bloggen richten op een goede ranking op nieuwe zoekwoorden en je ranking verbeteren  voor die waarop je al wordt gevonden. Je blog biedt je ook een extra mogelijkheid om je zoekintentie te richten. Later meer hierover.

Bloggen als marketingtool

Een blog is een geweldige marketingtool voor elke website. Hiermee kunnen je lezers jouw merk en jouw producten of diensten beter leren kennen. Bovendien kun je je blog gebruiken om jezelf actief te presenteren als een betrouwbare informatiebron voor potentiële klanten. Niet iedereen die jouw website bezoekt, is al toegewijd aan jou of aan jouw producten of diensten. Een kwaliteitsblog zal in die gevallen in jouw voordeel werken: als je mensen nuttige informatie kunt bieden in een blogpost, zullen ze zich dit in de toekomst waarschijnlijk herinneren: de kans is hierdoor groter dat ze daadwerkelijk iets van jou zullen kopen.

Een nieuw blog starten

Als je net een nieuw blog begint, is het belangrijk om je voor te bereiden voordat je aan de slag gaat. Neem de tijd om na te denken over jouw doelgroep en om wat goed trefwoordonderzoek te doen. Internet biedt een schat aan informatie op dit gebied. Om te beginnen kun je eens in een helicopterview jouw bedrijf bekijken. En stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat heb ik te bieden?
  • Wat is mijn missie?
  • Wat zijn mijn kernwaarden en sterke punten?
  • Waarom onderscheid ik me van de rest?

Denk dus na over de niche-aspecten van jouw bedrijf waarin jij uitblinkt. Ik zal hier in de toekomst ook nog een of meerdere blogs aan gaan wijden.
En vergeet ook niet een duidelijke en beheersbare structuur voor je blog te bedenken. Als je nadenkt over hoe je je blog wilt instellen voordat je begint met schrijven, kan jou dit later veel werk besparen.

Waarover moet je bloggen?

Je kunt niet bloggen zonder ideeën en je hebt er veel nodig om een ​​succesvolle blog te onderhouden. Of bloggen het hoofddoel van jouw site is of je gebruikt jouw blog als marketingtool: je moet nadenken over welke onderwerpen je wilt behandelen. Maar waar ga je op zoek naar inspiratie?

Zoekwoordonderzoek

Je moet beslissen voor welke termen je gevonden wilt worden voordat je begint met het schrijven van jouw inhoud. Om dat te beslissen, moet je in de hoofden van mensen kijken en ontdekken welke woorden ze gebruiken tijdens het zoeken naar jouw type bedrijf. Wanneer je schrijft, gebruik je deze exacte termen in jouw inhoud om ervoor te zorgen dat je hiervoor gaat ranken. Zoekwoordonderzoek is de eerste stap in SEO-copywriting (het kiezen van de juiste woorden in een artikel) en een essentieel onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie.

Het richten van de juiste zoekintentie met je blog

Terwijl je zoekwoordonderzoek uitvoert, is het niet alleen belangrijk om te weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt, maar ook wat ze willen vinden. Mensen gebruiken zoekmachines met een specifiek doel in gedachten, dus hebben ze een specifieke intentie voor elke zoekopdracht. De resultatenpagina’s geven je enig inzicht in de bedoeling van een zoekopdracht. In veel gevallen zijn mensen puur op zoek naar informatie, dus de zoekmachines willen hen informatiepagina’s laten zien. Dat is waar jouw blog van pas kan komen als marketingtool, bijvoorbeeld als een online winkel. Jouw productpagina is gericht op commerciële intenties, maar je wilt ook ranken voor informatieve intenties, omdat dat vaker voorkomt. Je kunt jouw blog gebruiken om relevante, informatieve artikelen te schrijven die meer mensen naar jouw site halen.

Op welke intentie je je wilt richten is afhankelijk van jouw doelgroep en de doelen van jouw site en blog. Het is in elk geval een goed idee om hiernaar te kijken wanneer je beslist waarover je blogberichten wilt schrijven.

Waar doe je inspiratie op voor je blogberichten?

Als je je zoekwoordonderzoek goed hebt uitgevoerd, krijg je een lange lijst met zoekwoorden en trefwoorden om over te schrijven en weet je welk doel je wilt bereiken. Een sleutelzin is echter nog geen onderwerp. Naast een trefwoord heb je een invalshoek of een specifiek verhaal rond een trefwoord nodig om een ​​fatsoenlijk blogbericht te schrijven.

Huidige gebeurtenissen, je eigen werk en opmerkingen van jouw lezers zijn slechts enkele dingen die nieuwe blogberichten kunnen inspireren. Veel lezen is ook een goed idee om inspiratie op te doen. Lees tijdschriften, kranten en andere blogs. Kijken naar de statistieken van jouw site of surfen op internet kan ook tot inspiratie leiden.

TIP: houd een lijst met ideeën bij voor nieuwe blogberichten op je mobiele telefoon. Inspiratie slaat toe wanneer je het het minst verwacht.

Hoe een kwalitatief hoogstaand blogbericht te schrijven

Schrijven vereist enige vaardigheid. Voor sommige mensen is het moeilijker dan voor anderen. We geven je enkele tips om het schrijven gemakkelijker voor je te maken. Maar we beginnen met de twee meest belangrijke aspecten van een hoogwaardig blogbericht: originaliteit en leesbaarheid.

Originele inhoud

Je blogberichten moeten altijd fris, nieuw en origineel zijn. Elke pagina moet voldoende verschillen van andere blogberichten en artikelen over hetzelfde onderwerp die al op internet staan. Probeer je dus te concentreren op wat jou uniek maakt, zelfs als je je in een competitieve markt bevindt. Je blogberichten moeten ook inhoud zijn die mensen willen lezen. De steeds heviger concurrentie op internet betekent vaak dat alleen het schrijven van goede inhoud niet genoeg is: je moet een stapje verder gaan.

Leesbare inhoud

Nadat je een bericht met originele inhoud hebt geschreven, moet je ervoor zorgen dat je artikel gemakkelijk leesbaar is. Leesbaarheid is van vitaal belang voor jouw publiek. Als jouw tekst goed gestructureerd en duidelijk geschreven is, zullen mensen je boodschap begrijpen, maar leesbaarheid is ook cruciaal voor SEO. Niet alleen mensen lezen namelijk jouw tekst, maar ook Google. Als jouw bericht gemakkelijk te lezen is, met een duidelijke structuur en logische paragrafen, is de kans groot dat het ook hoger scoort in de zoekmachines.

Praktische tips voor het schrijven van geweldige blogberichten

Plan voordat je schrijft

Neem voordat je begint even de tijd om na te denken over wat je wilt schrijven. Wie is je publiek en wat wil je hen vertellen? Wat wil je dat ze weten / begrijpen / doen nadat ze je blog hebben gelezen? Welke onderwerpen wil je in je blogpost behandelen en in welke volgorde? Als je deze vragen beantwoordt voordat je schrijft, kun je betere artikelen schrijven.

Schrijf duidelijke paragrafen

We adviseren je om elke paragraaf altijd met de belangrijkste zin te beginnen en deze vervolgens uit te leggen of nader uit te werken. Op die manier kan een lezer de meest relevante inhoud van jouw artikel begrijpen, gewoon door de eerste zin van elk van je alinea’s te lezen. Maak je paragrafen ook niet te lang; 7 of 8 zinnen is vrij lang genoeg. Denk na over de volgorde van je alinea’s en onthoud dat ze elkaar logisch zouden moeten opvolgen.

Vraag hulp en feedback

Zorg er altijd voor dat iemand jouw blogpost naleest. Een nieuw paar ogen helpt typefouten corrigeren en je weet of iemand anders alles kan begrijpen wat je in je artikel wil zeggen.

Optimaliseer blogberichten voor zoekmachines

Nadat je een blogbericht hebt geschreven dat zowel origineel als leesbaar is, moet je ervoor zorgen dat je inhoud is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Je moet de kans maximaliseren dat Google jouw inhoud ophaalt. Het is echter belangrijk dat je deze laatste stap zet nadat je je bericht hebt geschreven. SEO mag nooit de originaliteit van jouw idee of de leesbaarheid van jouw tekst in gevaar brengen.

Een plug-in zoals Yoast SEO kan je helpen je tekst aan te passen. De rode en oranje stoplichtjes geven aan welke aspecten van jouw vindbaarheid aandacht behoeven. De plug-in kan bijvoorbeeld suggereren om jouw focuszoekwoord iets vaker te gebruiken, misschien door het in de eerste alinea of ​​in een van de koppen te plaatsen. Yoast SEO helpt ook om je fragmentvoorbeeld (die tekst die op de zoekresultatenpagina zichtbaar is) te optimaliseren.
Als alternatief van Yoast SEO kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld RankMath of SEOPress.

Vergroot blogbetrokkenheid

Blogbetrokkenheid is een belangrijke factor voor SEO. Als jouw publiek reacties op je blog achterlaat (en jij reageert op deze reacties), ziet Google dat jouw blog levendig en actief is. En natuurlijk zullen vermeldingen op sociale media ook helpen bij het rangschikken van je blog. Als mensen je bericht delen op sociale media of er online over praten, zal dat zeker tot meer verkeer leiden.

Reageren op reacties is een essentieel aspect van blogbetrokkenheid en het beantwoorden van vragen en het geven van passende antwoorden in een discussie kan veel tijd kosten. Het omgaan met positieve feedback en het beantwoorden van vragen is relatief eenvoudig, terwijl negatieve feedback uitdagender kan zijn. Ons advies hierin is echter om hier wel degelijk de tijd voor te nemen: het levert je veel voordeel op!

Marketing van je blog

Als je berichten voor je blog schrijft, heb je een publiek nodig. Niemand wil optreden in een lege ruimte! Een goede ranking in zoekmachines helpt natuurlijk hierbij. Maar er is altijd meer dat je kunt doen.

Sociale media en nieuwsbrieven

Sociale media is een belangrijk marketinginstrument voor je blog. Creëer minimaal een Facebook-profiel in waarop je je blog promoot. Als je je richt op een jong publiek, heb je ook Instagram en Snapchat nodig.

Overweeg ook om een ​​nieuwsbrief te starten. Verzamel abonnees die op de hoogte willen blijven en stuur ze regelmatig een e-mail.

Inkomsten genereren met je blog

Als jouw doelgroep groeit vanwege goede SEO- en marketingstrategieën, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat de winst (als je al geld verdient met je blog) van jouw blog ook zal groeien. Voor veel bloggers is geld verdienen niet het primaire doel. Toch kun je geld verdienen met een blog. Adverteren, affiliate marketing en het schrijven van gepromote berichten zijn de meest gebruikelijke strategieën om geld te verdienen met een blog. Zoals eerder vermeld, kun je de blog ook gebruiken om de ranking van je online shop te verbeteren en als gevolg daarvan je eigen spullen te verkopen.

Houd je blog bij

Een blog starten is eenvoudiger dan een blog bijhouden. Het kan veel werk zijn om regelmatig blogposts te schrijven. Je hoeft niet elke dag te bloggen, maar je moet een frequentie kiezen en je eraan houden, zodat je publiek weet wat ze van je kunnen verwachten. Bloggen vereist enige discipline.

Naarmate je blog begint te groeien, zul je waarschijnlijk nieuwe SEO-problemen tegenkomen. Hoe blijf je nieuwe inhoud bedenken en houd je je oude inhoud actueel? Hoe beheer je verschillende auteurs? Wat doe je als het verkeer naar je blog afneemt? En hoe houd je de structuur van je blog in vorm?

Sitestructuur van een groeiend blog

Terwijl je blog groeit, is het belangrijk om regelmatig de structuur van je blog te analyseren. Organiseer je categorieën, subcategorieën en tags goed. Naarmate je blog groeit, zal de structuur veranderen en evolueren. Zolang je daar bovenop blijft, blijft je structuur SEO-vriendelijk!

Inhoudsplanning voor een groeiend blog

Naarmate jouw blog groter wordt en een groter publiek aantrekt, gaat het schrijven langzaam over in planning en beheer. Op grotere blogs werkt een team van auteurs meestal samen. Blogs zijn geschreven door individuele auteurs, maar deze auteurs moeten nog coördineren. Anders kan een bericht met exact hetzelfde onderwerp twee keer verschijnen. Of auteurs kunnen een totaal andere stijl en toon gebruiken.

Vermijd kannibalisatie als groeiend blog

Als je al lang in een bepaalde niche blogt, moet je hetzelfde onderwerp meer dan eens in je blogberichten behandelen. Dat is niet noodzakelijk een probleem, maar zorg ervoor dat je je eigen kansen om te rangschikken niet wegneemt. Kannibalisatie van trefwoorden vindt plaats wanneer je verschillende artikelen hebt die voor dezelfde en vergelijkbare trefwoorden kunnen ranken. Wanneer een zoekmachine niet weet welk artikel het hoogste moet scoren voor een bepaalde zoekopdracht, zullen beide waarschijnlijk lager scoren. De oplossing: blijf hier bovenop en controleer je blogposts zo nu en dan om kannibalisatie van zoekwoorden te vinden en op te lossen.