Er zijn veel manieren om jezelf beter zichtbaar te maken in Google. Hieronder vind je 5 manieren om (nog meer) zichtbaar te worden voor jouw potentiële klanten.
Controleer je naam, adres en website-informatie op je Google Mijn Bedrijf-pagina
Als je beter zichtbaar wilt zijn op Google, is het belangrijk om je naam, adres en websitegegevens te controleren op je Google Mijn Bedrijf-pagina. Deze pagina kun je gratis aanmaken met een Google-account. Het is allereerst belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website-informatie correct is. Dit omvat het verifiëren van de naam, het adres en de website van je bedrijf op Google Mijn Bedrijf. Zo krijgen mensen een beter beeld van wie jij bent en waar je je bevindt. Wanneer potentiële klanten jouw bedrijf op Google vinden, kunnen ze op de kaart klikken om een beter beeld te krijgen van waar je je bevindt, en om uw beoordelingen en recensies te bekijken.
Ook door foto’s en een gedetailleerde beschrijving van jouw bedrijf op te nemen, kunnen mensen je gemakkelijker vinden. Zorg er daarnaast voor dat alle afbeeldingen die op je website worden gebruikt, vrij zijn van watermerken of auteursrechtelijk beschermd materiaal.
Werk je Google Mijn Bedrijf-vermelding ten slotte regelmatig bij met nieuwe informatie, zodat klanten je gemakkelijk kunnen (blijven) vinden.
Relevante zoekwoorden toevoegen aan je website
Door relevante zoekwoorden aan de teksten op je website toe te voegen, kun je hoger scoren op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (zogenaamde SERP’s, ofwel Search Engine Result Pages). Wanneer je trefwoorden opneemt in de titeltags van je website, in de hoofdtekst van een pagina en in andere toepasselijke elementen, laat je Google en andere browsers weten dat dit de plek is om informatie over die trefwoorden te vinden. Hoe meer mensen jouw site zien en deze nuttig vinden, hoe hoger de SERP-ranking zal zijn.
Hoe vind je de juiste zoekwoorden, vraag je je af? Er zijn veel verschillende manieren om het juiste trefwoord of -zin voor je website of blog te vinden. Je kunt een zoekmachine zoals Google gebruiken (wat staat momentel bovenaan en is dus interessant en relevant volgens Google), of je kunt een online tool voor trefwoordonderzoek raadplegen, zoals Keywordtool of Ahrefs. Je moet nadenken over het soort zoekwoorden waarop jouw site of blog zich richt. Verkoop je producten? Probeer je bezoekers uit een bepaald land aan te trekken? Het is misschien een goed begin om na te denken over algemene zoekwoorden, maar je zult meer onderzoek moeten doen als je je op specifieke niches wilt richten. Trefwoordenonderzoek is echt een vak apart!
Dien je website in bij de resultatenpagina’s van Google-zoekmachines (SERP)
Om je website in te dienen bij de resultatenpagina’s van de Google-zoekmachine (SERP), moet je een Google-account maken en aanwezig zijn op het web. Nadat je je website hebt geverifieerd en jouw site met de juiste informatie hebt ingesteld, moet je jouw website indienen met behulp van het Google-aanmeldingsformulier. Zorg ervoor dat alle inhoud van je site correct is geschreven en geoptimaliseerd voor zoekmachines voordat je deze indient. Om ervoor te zorgen dat bezoekers jouw resultaten kunnen vinden en erop kunnen klikken, is het belangrijk dat alle tekst op de juiste plaatsen op uw pagina wordt geplaatst en dat afbeeldingen correct zijn getagd. Zorg er daarnaast voor dat alle links correct werken, zodat mensen gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken op je website.
Neem deel aan forums en communities
Een manier om beter zichtbaar te worden op Google is door deel te nemen aan online forums en communities. Dit geeft je de mogelijkheid om te netwerken met andere professionals in jouw business en te leren van hun ervaringen. Bovendien geeft het je de kans om jouw specifieke kennis met andere gebruikers te delen. Zorg ervoor dat je hierbij alle vragen beantwoordt die jou worden gesteld, zodat je je zichtbaarheid kunt vergroten.
Gebruik Google AdWords
Google AdWords is een betaald advertentieprogramma waarmee je advertenties kunt plaatsen op Google.nl en op de andere Google-platforms. Je kunt advertentiecampagnes maken, budgetlimieten instellen en nauwkeurig je doelgroep targeten. Met Google AdWords kunnen bedrijven van elke omvang potentiële klanten bereiken met gerichte advertenties, dus ook jouw bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld mensen targeten die op Google naar een bepaald type product of service hebben gezocht.
En het beste van alles is dat je geen tech-expert hoeft te zijn! AdWords biedt gedetailleerde instructies en ondersteuning, zodat je meteen aan de slag kunt.