MENU

Hoe maak ik mijn website gebruiksvriendelijk?

Deel dit artikel

Gebruikers verwachten tegenwoordig dat jouw website hen vermaakt, kwaliteit levert en een intuïtieve, comfortabele algemene ervaring biedt. Lees hier 8 tips waarmee je jouw bezoekers kunt helpen op je website (en dus meer omzet voor jezelf kunt genereren)!

Inhoud

Tip 1: luister naar je gebruikers

Neem de tijd om je vaste bezoekers te vragen wat ze graag op je pagina willen zien. Door rechtstreeks input van je doelgroep te krijgen, kun je ontbrekende elementen ontdekken die je mogelijk nog niet zelf hebt ontdekt. Gebruikers weten vaak precies wat ze niet leuk vinden aan een website. Het is jouw taak om die opmerkingen te verwerken en om te zetten in positieve punten door functies te corrigeren die je bezoekers niet leuk vinden.

Tip 2: maak je website sneller

Websitebezoekers verwachten dat je site razendsnel laadt, zelfs op mobiele apparaten. Ongeveer de helft van hen zegt dat ze verwachten dat een website binnen twee seconden wordt geladen en dat ze een website verlaten wanneer die na drie seconden nog niet is geladen.

Er zijn een aantal tools waarmee je de snelheid van je site kunt controleren, waaronder Pingdom en Google’s Page Speed ​​Insights. Deze sites geven je ook tips over hoe je jouw site kunt versnellen. Twee eenvoudige dingen die je kunt doen om te beginnen, zijn de snelheid van je server controleren (als je deze zelf in beheer hebt) en afbeeldingen optimaliseren.

Afbeeldingsresultaat voor speed up website

Tip 3: verstrek diepgaande informatie

Wanneer sitebezoekers op jouw pagina terechtkomt, willen ze de informatie krijgen die ze nodig hebben om een ​​weloverwogen beslissing te nemen over je product of dienst. Als de bezoeker op deze informatie moet jagen, kunnen ze ervan uitgaan dat je iets verbergt of raken ze gefrustreerd en vertrekken ze naar de website van een concurrent. Hoe dieper en toegankelijker je informatie kunt maken over wat je te bieden heeft, hoe beter.

Zorg er dus voor dat essentiële informatie duidelijk zichtbaar en prominent aanwezig is. Maak meteen helder waar de pagina over gaat, of het nu een product of dienst is of een blog.

Tip 4: maak de navigatie intuïtief

Wanneer een bezoeker op een website terechtkomt, kijken ze vaak naar de navigatiebalk (die met het menu erin) om zich te oriënteren op de pagina en de site in z’n geheel. De navigatiebalk is essentieel omdat deze de sitebezoeker gedurende zijn reis op jouw site volgt en dient als hulpmiddel om terug te keren naar de bestemmingspagina.

Tegelijkertijd is het advies om het aantal categorieën in je navigatiebalk te beperken, zodat het niet al te omvangrijk wordt. Je moet de balk ook op elke pagina op dezelfde locatie plaatsen. Experimeteer eens met de positie of de inhoud van jouw navigatiebalk, eventueel met behulp van A/B-testen. Probeer enigszins verschillende posities, tabschikkingen en zelfs formulering. Dit zal jou duidelijk maken wat gebruikers verkiezen en wat het beste werkt voor jouw website.

In dit artikel wordt onder andere ingegaan op het juiste gebruik van navigatie.

Tip 5: kies je kleuren zorgvuldig

Je hebt een perfecte balans nodig tussen schoonheid en helderheid. Je kleurenpalet moet niet alleen logisch zijn voor de branche waar je bedrijf zich in bevindt maar het contrast tussen de achtergrond en de tekst moet voldoende zijn zodat de bezoeker tekst gemakkelijk kan lezen en de ogen niet worden belast.

Elke branche heeft z’n eigen voorkeurskleuren en -paletten. Vraag eens welk gevoel mensen bij jouw website krijgen. Sluit dit aan bij wat je wilt vertellen?

Afbeeldingsresultaat voor color palette

Tip 6: verbeter de layout van je site

Houd er rekening mee dat veel gebruikers nu websites bezoeken via mobiele apparaten. Ongeveer 80% van de internetgebruikers heeft een smartphone en besteedt steeds meer tijd aan internettoegang via hun telefoon, vooral omdat de datakosten dalen en onbeperkte data de standaard is.

Met dat in gedachten wordt het hebben van een responsive lay-out (een layout die zich aanpast aan de schermgrootte) nog belangrijker.

Ziet jouw site er goed uit op zowel desktop als mobiel? Het hoeft niet per se hetzelfde te zijn. Het is belangrijker dat mobiele gebruikers dingen kunnen zien zonder elke paar seconden in te zoomen en eenvoudig door de site kunnen navigeren.

Tip 7: optimaliseer je contactpagina

Als je geen eenvoudige manier hebt waarop consumenten contact met jou kunnen opnemen, loop je het risico het vertrouwen te verliezen van degenen die op je pagina terechtkomen. Ongeveer 51% van de mensen geeft aan dat ze geloven dat volledige contactinformatie iets is dat veel websites missen. Als je alleen e-mail als contactoptie hebt, kun je overwegen om deze uit te breiden.

Hoe meer manieren je toestaat dat een gebruiker contact met je opneemt, hoe beter. Overweeg een gratis nummer, een optie voor livechat, een kennisbank en een gebruikersforum toe te voegen. Uiteraard allemaal afhankelijk van de grootte van je bedrijf. En kijk natuurlijk ook of dit passend is bij jouw doelgroep. Deze factoren dragen allemaal bij aan de geloofwaardigheid van jouw site.

Afbeeldingsresultaat voor contact

Tip 8: besteed aandacht aan CTA’s

Heb jij sterke calls-to-action (CTA’s) op je pagina’s op locaties die logisch zijn? Sitebezoekers die besluiten om zich te abonneren op je nieuwsbrief of zich te registreren voor een event of iets dergelijks, willen weten hoe ze de volgende stap kunnen zetten. Maak dit eenvoudig door een sterke CTA te gebruiken die gemakkelijk te vinden is. Een goede CTA is simpel en specifiek en valt meteen op. De eenvoudigste vorm van een CTA is een knop met hierop de actie de de gebruiker wil gaan doen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: ‘Ik schrijf me in voor de nieuwsbrief’, ‘Ik wil graag een offerte ontvangen’ of ‘Contact opnemen’.