MENU

Onderzoeksresultaten webdesign: wat werkt en wat niet?

Onderzoeksresultaten webdesign: wat werkt en wat werkt niet?

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Tips voor webontwerp zijn moeilijk. Er zijn namelijk zoveel factoren om rekening mee te houden. Dit is het eerste deel van een serie met webdesign tips om meer waarde te halen uit elke bezoeker. De meeste van deze tips worden ondersteund door onderzoek en zijn zowel voor beginners als voor gevorderden geschikt. Lees hier onze beste adviezen en ideeën voor het ontwerpen van een effectieve website: een site die er mooi uitziet, bezoekers omzet en meer waarde haalt uit al die bezoekers.

Inhoud

Tip 1: visuele hiërarchie

Elke pagina heeft een visuele hiërarchie. Ben je niet bekend hiermee? De definitie is als volgt:

“Visuele hiërarchie verwijst naar de indeling, grootte, kleur en het contrast van visuele elementen. Het bepaalt hun relatieve prominentie en de volgorde waarin ze door het menselijk oog worden gezien.”

Webontwerpers gebruiken visuele hiërarchie om bezoekers eerst aandacht te geven voor belangrijke elementen. De lay-out van de website omvat de positie (hoog of laag op de pagina), formaten (groot of klein), visuals (video, afbeeldingen, pictogrammen) en contrast (kleur en witruimte).

Het combineren van aspecten vermenigvuldigt hun effect. Iedereen ziet een grote video, hoog op de pagina. Weinig mensen zullen tekst met een laag contrast zien, omringd door afbeeldingen.

Visuele hiërarchie is de reden waarom je ogen een bepaald pad volgen op elke pagina die je op internet bezoekt. Wanneer het doelbewust wordt gebruikt, leidt het de aandacht van de bezoeker door een reeks berichten naar een oproep tot actie.

Tip 2: gebruik een beschrijvende kop, hoog op de startpagina

De kop bovenaan de startpagina (en elke pagina) is beschrijvend of niet. Zo niet, dan is het mogelijk dat de bezoeker zijn eerste vraag niet kan beantwoorden: “Ben ik op de juiste plaats?”
Het is ook een gelegenheid om een ​​doelsleutelzin te gebruiken en relevantie aan te geven. Maar veel mensen schrijven in plaats daarvan iets slims of iets vaags. Maar duidelijk is beter dan slim.

Schrijf in plaats van een nette maar vage kop iets beschrijvends. Zorg ervoor dat je op de pagina boven de vouw uitlegt wat het bedrijf doet.

Wat is de vouw?

Voor elk bezoek op elk scherm is er een zichtbaar gebied. Aan de onderkant is de beroemde vouw. Om iets onder deze regel te zien, moet de bezoeker scrollen.
Waarom en of dit belangrijk is bij webdesign is een veelbesproken onderwerp. Natuurlijk zijn er duizenden schermformaten, variërend van klein tot enorm. Sommige ontwerpers zeggen hierom dat de vouw niet langer relevant is.

Maar dit is waar het om gaat: er is nog steeds een vouw voor elk bezoek en nog steeds een gemiddelde vouw voor alle bezoeken. Tools zoals Hotjar tonen het duidelijk als een lijn in de scroll-warmtekaart, voor desktop of laptop, tablet en mobiel.

Dus ja, er is nog steeds een vouw. En het maakt wel degelijk uit wat je erboven en eronder plaatst.
Er is een (Engels) onderzoek gedaan waaruit blijkt dat maar liefst 80% van alle bezoekers boven de vouw blijven. En dus niet zien wat eronder zit.

https://www.nngroup.com/articles/scrolling-and-attention/

Dus lever jouw waarde, die 8-woord-versie van wat je doet, hoog op de pagina, boven de vouw.

Tip 3: …maar zet niet al je Call-To-Actions (oproepen tot actie) bovenaan

Bezoekers brengen misschien meer tijd bovenaan je pagina door maar dat betekent niet dat ze klaar zijn om actie te ondernemen. Veel overtuiging gebeurt verderop op de pagina. Het creëren van de meeste betrokkenheid gebeurt, naar uit onderzoek blijkt, onder de vouw. Inhoud bovenaan kan zichtbaar zijn maar het is niet altijd de meest effectieve plaats om je call-to-actions te tonen.

Tip 4: maak er een lange pagina van en beantwoord alle vragen van je bezoekers

Meer pixels betekent meer ruimte om vragen te beantwoorden, bezwaren aan te pakken en bewijs toe te voegen. Als de bezoekers geen antwoord vinden op hun belangrijke vraag, kunnen ze eenvoudig verder naar beneden scrollen. Als ze tevreden zijn, stoppen ze gewoon met lezen. Je zou toch ook nooit iemand afkappen tijdens een verkoopgesprek en stoppen met het beantwoorden van hun vragen?
Dat is alles wat een korte pagina doet: het stopt met het beantwoorden van vragen.

Een bedrijf genaamd Crazy Egg heeft eens onderzoek hiernaar verricht. Ze hebben hun publiek ondervraagd en een lange pagina gebouwd die alles aanpakt.
De pagina werd 20x langer. En de conversieratio steeg met 30%.

Tip 5: toon 1 ding tegelijkertijd

“Ik hou van strakke, moderne ontwerpen.” Dat is wat de meeste klanten vertellen wanneer ze een nieuwe website willen laten maken. Ze verwijzen vaak naar de website van Apple als voorbeeld. Bezoekers houden niet van rommel. Ze houden van witruimte. Met andere woorden: mensen houden van een lage visuele complexiteit.

In 2012 wilde Google ontdekken welke soorten websites als mooi worden beschouwd voor bezoekers. Het is een onderzoek naar eenvoud met een zeer gecompliceerde naam: de rol van visuele complexiteit en prototypicaliteit met betrekking tot de eerste indruk van websites: werken aan het begrijpen van esthetische oordelen. Ze leerden dat complexere ontwerpen minder snel als mooi worden ervaren.

https://research.google/pubs/pub38315/

Dit verklaart de trend in de richting van lay-outs met één kolom en lange pagina’s. Ontwerpen met meerdere kolommen (navigatie aan de linkerkant, inhoudsgebied, rechtersidebar) zijn complexer. Er zijn meer visuele elementen binnen het gezichtsveld van de bezoeker.

Dus weg met de rommel.
Stel 1 element centraal op elke scrollhoogte.

Tip 6: blijf bij standaardindelingen

Hetzelfde onderzoek van Google wees uit dat raar meestal niet mooi is. Een website die normen volgt is waarschijnlijk meer geliefd.
De sites die als de mooiste worden beschouwd, hebben zowel een hoge prototypicaliteit als een lage visuele complexiteit. Ze zijn allebei eenvoudig en clean.

Zie het op deze manier: het is goed om je merk te onderscheiden maar de lay-out is niet de plaats om dat te doen.
Wees anders in WAT je zegt. Maar wees standaard in HOE jouw site wordt gebruikt. Sommige auto’s zien er geweldig uit. Ze zijn anders. Ze zijn mooi. Maar ze hebben nog steeds deuren aan de zijkanten, wielen aan de onderkant en koplampen aan de voorkant.
Maar wat is standaard? Volgens een onderzoek van Orbitmedia zijn dit de standaardelementen voor een website:

https://www.orbitmedia.com/blog/web-design-standards/

De “standaard” website met een hoge prototypicaliteit omvat het volgende:

  • Logo linksboven
  • Horizontale navigatie in de koptekst
  • Zoekbalk bovenaan
  • Sociale pictogrammen onderaan
  • Mobiel responsief ontwerp

Tip 7: pas op voor ‘valse bodems’

Moderne websites, met name de verkooppagina’s, zijn gebouwd met paginablokken. Dit zijn rijen met inhoud, vaak met een afbeelding aan de ene kant en tekst aan de andere kant, die zich over de pagina uitstrekt in een enkele kolom.

Hier is de anatomie van een typische servicepagina op een website voor het genereren van leads. Zoals de afbeelding hierboven laat zien, heeft de voettekst een donkerdere achtergrondkleur. Op dit moment doen zoveel sites dit, dat bezoekers nu verwachten dat een omschakeling naar een donkere achtergrond de onderkant van de pagina betekent.
Maar als het ontwerp een paginablok met een donkere achtergrond heeft, kan de bezoeker denken dat ze de bodem hebben bereikt en stoppen met scrollen. Het is een valse bodem.
Wees weloverwogen bij het selecteren van achtergrondkleuren voor paginablokken. Kies voor de veiligheid alleen kleine variaties of gebruik altijd wit of lichtgrijs. Schakel vervolgens over naar donkergrijs of zwart in de voettekst.

Tip 8: vermijd carrousels en roterende sliders

Ze zijn al jaren populair en klanten houden ervan: afbeeldingcaroussels en -sliders. Maar er is een probleem met de diavoorstelling op de startpagina: bezoekers zien mogelijk alleen de eerste dia.
Er zijn veel onderzoeken die tot dezelfde conclusie komen. Berichten op volgende dia’s zijn minder waarschijnlijk te zien en het is onwaarschijnlijk dat op call-to-actions wordt geklikt. Sliders en carrousels kunnen populair zijn omdat ze mooi eruit zien. Er kan een hoop informatie in. En dat kan allemaal boven de vouw. Maar ze zijn niet per definitie goed voor jouw bezoekers.
Dus wat kun je daaraan doen? Stapel de afbeeldingen op elkaar, zodat de bezoeker ze allemaal kan zien door naar beneden te scrollen. Ze worden dan plotseling veel zichtbaarder!
Gebruik een uitgelichte afbeelding en gebruik de afbeelding met de meeste impact als hero image, de afbeelding helemaal bovenaan je pagina.
En vergeet niet er een call-to-action aan te geven.

Tip 9: vermijd tabs en accordions

Probeer tabbladen en uitklapbare vakken met tekstuele of visuele inhoud te vermijden. Wetende dat tot 76% van de websitebezoekers aan het scannen is, kun je je inhoud zichtbaarder maken door alle teksten zichtbaar te houden, zonder dat je hoeft te klikken om iets te onthullen.
Vergeet niet dat scrollen sneller en eenvoudiger is dan klikken. Als de bezoekers moeten richten en klikken of klikken om iets te kunnen zien, is de kans kleiner dat ze het zien.

Tip 10: gebruik afbeeldingen met mensen

Gezichten zijn krachtige beelden. Vanaf het moment dat we worden geboren, staren we naar meer gezichten. De aantrekkingskracht van foto’s van mensen is erg handig in webdesign. Gezichten trekken niet alleen de aandacht, ze leiden tot een grotere conversie. Een beroemde casestudy van Basecamp liet een enorme toename van resultaten zien wanneer gezichten en getuigenissen werden gecombineerd op een verkooppagina.

Zorg ervoor dat uw website er niet uitziet als een ‘verlaten schip’ zonder een ziel aan boord.

Wist je trouwens dat grote bedrijven altijd proberen er klein uit te zien, en kleine bedrijven altijd proberen er groot uit te zien. Dat is toch vreemd? Elk bedrijf mag gewoon proberen om persoonlijker en menselijker te zijn.

Tip 11: vermijd stockfoto’s van mensen

Er is een tijd en een plaats voor stockfoto’s, maar ik zou stockfoto’s van mensen echt vermijden. Ze voelen namelijk zelden authentiek en bouwen derhalve geen vertrouwen op.
Bedrijven worden verleid door stockfoto’s omdat de productiekwaliteit hoog is. Maar jouw bezoekers geven waarschijnlijk meer om de realiteit. Ze zien liever echte mensen die daadwerkelijk bij het bedrijf werken. Of echte klanten van jouw bedrijf.

Authenticiteit is belangrijker dan schoonheid

Onderzoek ondersteunt dit. Uit een studie van NN Group bleek dat bezoekers stockfoto’s van mensen en “opvullende” afbeeldingen afwijzen. Ze kijken liever naar foto’s van echte mensen.

Dus wees jezelf en laat je team en klanten zien. Gebruik foto’s van echte mensen, zelfs als ze perfect gepolijst zijn.

Tip 12: gebruik gezichten als visuele aanwijzingen

Mensenfoto’s geven je een speciale gelegenheid om de aandacht van de bezoekers te trekken. Het is het beroemde fenomeen “Je kijkt waar zij kijken”.

Toen onderzoeker James Breeze ontwerpen aan 106 mensen liet zien, demonstreerde hij de kracht van goed gepositioneerde gezichten. Ze hebben de kracht om de aandacht van de bezoekers op andere elementen te richten.

Hieronder zie je het beroemde onderzoek met het babygezicht. Wanneer de baby naar de camera kijkt, kijken bezoekers naar de baby. Wanneer de baby naar de kop kijkt, kijken bezoekers naar de kop.

Gebruik een zichtlijn in gezichtsafbeeldingen als een richtlijn om jouw bezoekers te wijzen op voordelen of call-to-actions (CTA’s).

Tip 13: gebruik pijlen als visuele signalen

Gezichten kunnen de aandacht trekken maar zijn zeker niet de enige manier om de ogen van jouw bezoekers te leiden. Kleine handgetekende pijlen zijn mogelijk nog effectiever.

In dit eye tracking-onderzoek van CXL bleek dat een eenvoudige pijl nog krachtiger was om bezoekers naar een pagina-element te laten kijken.

Als je je gebruikers ergens naar wilt laten kijken: wijs ernaar met een pijl. Het is echt zo eenvoudig.

Tip 14: gebruik kleur om de aandacht te richten

Kleuren hebben emotionele connotaties: rood is urgent, blauw is kalm. Ze maken ook deel uit van een merk. Maar het zijn ook mogelijkheden om het oog van de bezoeker naar knoppen en CTA’s te trekken.
Een studie van Eyequant over knopkleur bevestigt de kracht van kleur en contrast om de aandacht te trekken.

De studie toont echter ook aan dat kleurrijke knoppen niet altijd effectief zijn. Als je wilt dat je knop visueel prominenter wordt:

  • Gebruik voor de knop een contrasterende kleur met de achtergrond
  • Gebruik voor de knop een conrasterende kleur met de knoptekst
  • Gebruik voor de knop een contrasterende kleur met nabije elementen op de pagina (of laat voldoende witte ruimte eromheen)

Het “Von Restorff-effect”

In de jaren dertig ontdekte de Duitse wetenschapper Hedwig von Restorff dat mensen een lijst met tien items beter onthouden als elk item een andere kleur heeft ten opzichte van de andere items. Dit komt omdat de achterhoofdskwab gevoelig is voor visuele verschillen of “patroononderbrekers”.
Opvallende kleuren worden niet alleen beter onthouden, maar er wordt ook vaker op geklikt: 60% meer!

Aanvullende tip!

Kies een “actiekleur” voor al je links, knoppen en rollover-effecten. Maak er een kleur van die verschilt van de merkkleuren die in het ontwerp worden gebruikt (dit zijn de “passieve kleuren”).
Gebruik de actiekleur nergens anders dan in de klikbare items.

Tip 15: wees beschrijvend

Navigatie is altijd visueel prominent aanwezig: een mooie gelegenheid dus om te communiceren. Bezoekers beginnen hun bezoek meestal door over de kop te scannen. Alles op die plek, inclusief jouw menu’s, wordt zeer waarschijnlijk gezien.

https://uxmovement.com/buttons/why-users-click-right-call-to-actions-more-than-left-ones/

Wanneer de navigatielabels te algemeen zijn, dan mis je de kans om de bezoekers te vertellen wat je doet. Vergelijk deze twee voorbeelden:

‘Wat we doen’ zegt eigenlijk niet wat je doet. ‘Producten’, ‘Services’ of ‘Oplossingen’ ook niet. Beschrijvende navigatie met trefzinnen is om twee redenen beter: SEO en conversies binnen.

  • Beschrijvende labels in je navigatie zijn goed voor zoekmachines
    De navigatiebalk is een belangrijke plaats om relevantie voor zoekmachines aan te geven. Omdat jouw navigatie op elke pagina verschijnt, laat het beschrijvende label Google zien dat je echt over dat onderwerp gaat.
  • Beschrijvende labels in je navigatie zijn goed voor bezoekers
    Je navigatiebalk is visueel prominent aanwezig en communiceert dus onmiddellijk. Wanneer deze jouw belangrijkste producten of diensten weergeeft, zal het op dat moment al in één oogopslag duidelijk zijn wat jouw bedrijf doet. De bezoeker voelt zich op de juiste plaats.

Gebruik je hoofdnavigatie dus als een plek om mensen en zoekmachines te vertellen wat je doet. Gebruik labels die top-of-mind-zinnen gebruiken voor bezoekers en populaire trefwoorden volgens het Google-hulpprogramma voor zoekwoorden.

Waarschuwing! Vermijd labels zoals ‘diensten’ en ‘oplossingen’.

Als je één webpagina hebt  met al je diensten, dan krijgt deze nooit een ranking binnen Google. Dat komt omdat het niet op één onderwerp is gericht. Elke pagina op je website heeft een kans om te ranken, zolang deze gericht is op een onderwerp, op een sleutelzin.
Niemand is op zoek naar ‘producten’ of ‘diensten’, dus deze labels helpen niet in jouw ranking.uw ranglijst niet.

Tip 16: plaats hyperlinks op de voorgrond

Als je een link of menu-item hebt naar je homepagina, dan plaats je deze aan de linkerzijde. Het is de meest voorkomende plaats, dus bezoekers verwachten het daar te vinden.

Wat betreft de rest van de menu-items, heeft onderzoek aangetoond dat de volgorde niet zo belangrijk is. Er zijn twee verschillende eye tracking-onderzoeken die een lage correlatie aantonen tussen de volgorde van menu-items en het succes van bezoekers (bron en bron).

Maak je dus geen zorgen over de volgorde van jouw menu-items.

Tip 17: link zorgvuldig naar jouw blogberichten

Als de bezoeker zich op een diensten- of productpagina bevindt, is het doel om deze om te zetten in een lead. Als je legio mogelijkheden toevoegt om je pagina te verlaten en je blog te gaan lezen, belanden ze op pagina’s die minder gericht zijn op het genereren van leads. Blogberichten hebben namelijk meer afleiding, lagere conversiepercentages en vergroten de kans dat de bezoekers jouw site verlaten.

Tip 18: wees voorzichtig met het linken naar andere websites

Link waar mogelijk naar dingen die de bezoekers helpen hun doelen te bereiken. In een blogpost is dat vaak een citaat van een bron of een link naar externe referenties. Neem een voorbeeld aan deze blogserie!

Maar op dienstenpagina’s en op je homepagina moet je voorzichtig naar andere sites linken. Stel jezelf de vraag voor elke pagina die is geoptimaliseerd om bezoekers om te zetten in leads. Wil je echt dat bezoekers op die link klikken? Helpt het jou om jouw doelen te bereiken?

Tip 19: gebruik geen sociale media pictogrammen in je header

Ook kleurrijke pictogrammen voor sociale media zijn in jouw header (dat deel bovenaan van jouw website waar o.a. jouw bedrijfslogo en menu in staat) niet helpend om jouw doelen te bereiken. Als bezoekers op een van die snoepkleurige knoppen klikken, belanden ze op een site vol afleidingen. Ze komen dan waarschijnlijk niet terug.

Dit is vaak de verkeerde manier om sociale media te integreren. Als je een koppeling maakt naar een sociaal netwerk, doe je dit vanuit je footer, onderaan jouw website. Bezoekers kunnen de sociale netwerken vinden als ze op zoek zijn, maar je geeft ze nauwelijks een uitnodiging tot vertrek.

Tip 20: schrijf betekenisvolle ondertitels

Vage subkoppen vind je overal. Ze zijn vaak groot en nutteloos, maar worden gevolgd door dingen die klein maar handig zijn. Vreemd toch? Het tegenovergestelde zou logischer zijn.

Zorg ervoor dat de grote dingen betekenisvol en nuttig zijn voor bezoekers. Als je ondertitels dingen zeggen als ‘producten’ of ‘diensten’, vraag jezelf dan af of een beschrijvende term nuttiger zou zijn. Hier zijn enkele (Engelstalige) voorbeelden.

Dit is goed voor scanners en bruikbaarheid. Het is goed voor slechtzienden en toegankelijkheid. Het zijn ook goede SEO best practices. Mis vanaf nu dus nooit meer een kans om relevantie aan te geven!

Professionele Tip: subkoppen zijn misschien helemaal niet nodig. Zou de pagina net zo goed zijn zonder subkoppen? Zouden bezoekers nog steeds weten waar ze naar kijken? Zo ja, verwijder deze dan gewoon.

Tip 21: vermijd lange alinea’s en lange regels

Lange, hoekige paragrafen komen niet overeen met best practices voor digitale inhoud. Door simpelweg lange alinea’s op te splitsen, is de inhoud gemakkelijker te consumeren. Over het algemeen schrijf je geen paragrafen langer dan 3-4 regels. Korte paragrafen worden gelezen, lange paragrafen worden afgebroken tijdens het lezen en echt lange paragrafen worden simpelweg overgeslagen.

Als de regellengte erg lang is, kan het voor bezoekers moeilijker zijn om te lezen. De Web Style Guide beveelt regels aan van niet meer dan 12 woorden.

Tip 22: vermijd jargon en gebruik eenvoudige woorden

Hoe eenvoudiger het is om te lezen, hoe succesvoller de website zal zijn. Gebruik de gebruikelijke woorden die bezoekers verwachten. Lange zinnen en mooie woorden dwingen de hersenen om harder te werken. Dat is niet goed.
Hou het dus eenvoudig! ‘Cognitieve vloeiendheid’ is een maatstaf voor hoe gemakkelijk de hersenen van jouw bezoeker verwerken waar ze naar kijken. Wanneer iets moeilijk te lezen is, vinden we het onbewust riskant en/of tijdrovend. Gebruik dus korte tekst, eenvoudige lettertypen en een gemakkelijk leesbaar ontwerp om de conversie te maximaliseren.

Teksten die goed werken voor gebruikers met ‘laaggeletterdheid’ werken goed voor iedereen. Het gaat er niet om het te ‘verdommen’; het gaat om het gebruik van eenvoudige taal die iedereen kan begrijpen. Onderzoek heeft aangetoond dat het verlagen van de leesbaarheid het succespercentage voor alle bezoekers kan verbeteren.

Zelfs promovendi lezen het liefst op niveau van groep 8. Dat grote woord kan ervoor zorgen dat je slim klinkt, maar het kan er ook voor zorgen dat je bezoeker zich dom voelt. Een bezoeker die aan zichzelf twijfelt, zal waarschijnlijk geen actie ondernemen. Dus terwijl je schrijft, blijf jezelf deze vraag stellen:

Weet 100% van de bezoekers de betekenis van de woorden op deze pagina?

Tip 23: lijstvolgorde en “Serieel positie-effect”

Wanneer je lijsten in jouw teksten opneemt, plaats dan de belangrijke dingen aan het begin en einde. De aandacht en het behoud van de lezer staan ​​het laagst in het midden van elke lijst. Terwijl bezoekers de pagina scannen, blijven de eerste en de laatste items waarschijnlijk in het kortetermijngeheugen.

Tip 24: beantwoord de belangrijkste vragen van de bezoekers

Ze kwamen met vragen. De belangrijkste taak van jouw website is om die vragen te beantwoorden. Elke onbeantwoorde vraag is een gemiste kans om vertrouwen op te bouwen. Onbeantwoorde vragen vergroten ook de kans dat de bezoeker vertrekt.

Interview jouw klanten, analyseer hun antwoorden, prioriteer wat ze je willen zeggen gebruik uiteindelijk de woorden van het publiek zelf in jouw nieuwe teksten. Slim!

Dit zijn vragen die je kunt stellen om de belangrijkste vragen van jouw bezoekers te ontdekken:

  • Wat gebeurde er waardoor je op zoek was naar een oplossing?
  • Wat heb je nog meer geprobeerd en wat vond je er niet leuk aan?
  • Wat weerhield je bijna om bij ons te kopen?
  • Wat maakte je zelfverzekerd genoeg om ons een kans te geven?
  • Wat maakte X de beste oplossing voor jou?
  • Wat was het belangrijkst bij de evaluatie van X?
  • Wat kun je nu doen (of beter doen) dat je eerder niet kon doen?
  • Geef me een voorbeeld van wanneer X het verschil voor je maakte?

In 1 woord: wat is het doel van jouw website?

Tip 25: voeg bewijsstukken en sociaal bewijs toe

Het ‘conformiteitsvooroordeel’ is de menselijke neiging om te doen wat andere mensen doen. Als je dus aantoont dat anderen jou hebben uitgekozen, lijkt het kiezen van jouw bedrijf een goede keuze.
Geef jouw bezoekers het bewijs dat jij legitiem bent. In het ideale geval wordt elk van je marketingclaims ondersteund met bewijs.

De snelste en gemakkelijkste manier is om reviews toe te voegen. Maar er zijn ook nog andere soorten sociaal bewijs:

  • Aanbevelingen van relevante influencers
  • Productrecensies van klanten
  • “Gezien in …” logo’s van media waar jouw bedrijf is genoemd
  • Widgets voor sociale media met de grootte van jouw volgersgroep
  • Vertrouwenszegels, inclusief lidmaatschap van een vereniging, veiligheidscertificaten en prijzen

Hoeveel bewijs is genoeg? Hoeveel getuigenissen moet je toevoegen?
Veel. Er is nooit teveel bewijs. Een snelle analyse van een van Amazon’s productdetailpagina’s wees uit dat 43% van de pagina bewijsmateriaal en beoordelingen is.

Professionele tip: maak geen pagina met reviews of beoordelingen. Het zijn meestal pagina’s met weinig verkeer. Voeg in plaats daarvan reviews toe aan elke diensten- of productpagina.

Tip 26: noem schaarste en activeer “de angst voor verliezen”

Mensen zijn geen efficiënte kosten/baten-calculators. We hebben de neiging om verliezen en ondergewaardeerde winsten te overschatten. Met andere woorden: verliezen zijn pijnlijker dan winsten prettig zijn.
Dit is zowel online als offline waar en verklaart veel menselijk gedrag. Dit Engelstalige artikel legt het goed uit: toepassing van gedragseconomie en cognitieve psychologie op het ontwerpproces.

Deze afkeer van verliezen kan nuttig zijn voor webontwerpers en copywriters. Hier zijn enkele tips voor het schrijven van teksten met afkeer van verliezen in gedachten:

  • Benadruk de kosten van het niet gebruiken van uw product of dienst.
  • Groepeer kosten samen en vermeld voordelen afzonderlijk.
  • Benadruk onmiddellijke winst.
  • Creëer urgentie met tijdelijke aanbiedingen. Zeg het als het product schaars is.

Herinner je bezoekers voorzichtig aan wat ze zullen missen, riskeren of verliezen door nu geen actie te ondernemen.

Tip 27: optimaliseer aanmeldingsformulieren voor abonnees

Onderaan een website staat vaak een oproep tot actie om je te abonneren. Verwerk altijd de volgende 3 elementen, de 3 P’s in aanmeldingsformulieren voor e-mail (helaas in het Engels):

  • Prominence (aanwezigheid): het valt op binnen de visuele hiërarchie
  • Promise (belofte): het vertelt de lezer wat ze krijgen en hoe vaak
  • Proof (bewijs): het maakt gebruik van sociaal bewijs: het aantal abonnees of een korte review

De conversie van jouw aanmeldingen kan zomaar omhoog schieten!
Wanneer je jouw aanmeldingsformulier voor e-mails ontwerpt, maak het zichtbaar, gebruik sociaal bewijs en vertel de lezers wat ze gaan krijgen.

Bonustip: meer dan alleen een mooie site

Iedereen houdt van schoonheid. Iedereen houdt van coole nieuwe ontwerpkenmerken. Iedereen is een criticus. Maar als bezoekers hebben we meer nodig dan schoonheid. We hebben informatie nodig. En als website-eigenaren hebben we resultaten nodig.

Hier zijn twee studies met dezelfde bevinding. De eerste is een enquête van Hubspot die beschrijft dat bezoekers het meer waarderen om gemakkelijk meer informatie te vinden dan een mooi ontwerp of een mooie UX.

Deze tweede studie is de conclusie van een aantal gebruikerstests door NN Group. Het laat zien dat wanneer bezoekers falen, dit komt omdat ze geen informatie kunnen vinden, niet omdat de site niet mooi genoeg is.

Bij webdesign maken we containers of blokken voor inhoud. En de bezoekers komen voor de inhoud, niet voor de container.

Websites moeten mooi zijn. Ze moeten een visuele of emotionele impact hebben op de bezoekers. Maar het succes van jouw website gaat veel verder dan schoonheid. Het gaat erom bezoekers te helpen vinden wat ze nodig hebben. Dat is de kern van elke tip in dit artikel. En is het ware doel van webdesign.

Help jouw bezoeker te vinden waarvoor hij is gekomen en geef hem vervolgens wat jij wilt.

Door: