Er zijn veel zoekmachines, zoals de meest populaire Google of Bing. Hun regels en criteria voor het doorzoekbaar maken van de online inhoudspagina’s kunnen verschillen en blijven veranderen. Het is schier onmogelijk om alles, zo niet de meeste, voor iedereen goed te krijgen. Het kost tijd en moeite.
Hier deel ik met jou de belangrijkste kenmerken op basis van ervaringen uit het verleden, om jouw content goed geoptimaliseerd te maken voor zoekmachines. Richt je op de populairste zoekmachine (of op zijn minst je voorkeur), zeg Google. Wanneer de resultaten goed scoren in de topzoekmachine, zou de rest moeten volgen.
Laten we beginnen!
Tip 1: Relevante, unieke en hoogwaardige inhoud
Het meest belangrijke is de relevantie en kwaliteit van jouw content, de inhoud van je website. Het is een vraag- en aanbodsituatie. Als jouw inhoud uniek en nuttig is voor jouw publiek, zal de vraag toenemen en blijven bestaan. Wanneer de vraag stijgt, zal ook de ranking van zoekmachines stijgen. Zoekmachines volgen menselijk gedrag om te zoeken naar relevante en nauwkeurige informatie. Ze komen nauw overeen met menselijke zoekpatronen om zoekresultaten te wegen en te rangschikken.
Tip 2: Zoek op trefwoorden of sleutelzinnen
Identificeer je focuszoekwoorden of sleutelzinnen. Gebruik ze minstens 2 keer in jouw content en benadruk ze op een natuurlijke manier in je eigen taal. Laat je niet verleiden tot het erin proppen van zoekwoorden. Jouw lezer moet de bedoeling blijven begrijpen, net als de zoekmachine.
Tip 3: Browsertitel, paginatitel en duidelijkheid van URL
Jouw focuszoekwoorden of -zinnen moeten gemakkelijk en beknopt te vinden zijn in de browsertitel, paginatitel of URL. Bij voorkeur helemaal aan het begin van de zin. Dit is logisch, omdat dit de belangrijkste kenmerken van jouw webpagina zijn waarmee een gebruiker zich snel en gemakkelijk kan identificeren. Ze zijn visueel duidelijk voor de lezer. Zoekmachines geven voorrang aan deze kenmerken bij weergave in de zoekresultaten. Dit is logisch omdat ze ook snel kunnen worden geïdentificeerd in de weergavecontext van zoekresultaten. En onderschat de kracht van een goed gemaakte SEO-vriendelijke URL niet.
Tip 4: Metabeschrijving (ja) en meta keywords (niet echt)
Maak werk van het schrijven van een goede samenvatting van je pagina via de metabeschrijving. Het geeft de zoekmachine een keuze om dit weer te geven als het geen meer geschikte tekst kan vinden in jouw zichtbare content (op basis van de zoekcontext van de gebruiker). Als je wilt, gebruik dan Meta Zoekwoorden om gerelateerde zoekwoorden of zinnen toe te voegen in relatie tot je inhoud. Maar vandaag zijn Meta Zoekwoorden misschien niet meer de belangrijkste factor of het meest gewilde kenmerk voor de rangschikking van zoekmachines, omdat ze verborgen zijn achter de ogen van de mens – niet visueel duidelijk of gebruikersgericht en bieden geen echte waarde voor de menselijke lezer.
Tip 5: Interne links
Indien van toepassing, link naar gerelateerde inhoud binnen jouw website. Dit helpt de lezer om geleidelijk kennis en informatie op te doen en tegelijkertijd de informatie-architectuur van jouw website te begrijpen. Zoekmachines kunnen ook uw gerelateerde interne links doorzoeken en bruikbare informatie afleiden uit jouw inhoudsstructuur. Ze verzamelen gerelateerde informatie die informatie in de zoekindexcatalogus, rangschikking en weegmechanisme omzet.
Tip 6: koppelbare en deelbare content
Jouw contentpagina moet koppelbaar zijn, zodat jij of je lezer gemakkelijk kan delen via e-mail of social media. Maak goed gebruik van Open Graph-metatags (zoals og: image en og: description) om jouw gebruikerservaring op het delen van grote sociale-mediaplatforms te verbeteren.
Het koppelen van een goed samengestelde titel en beschrijving zal echt leiden tot een hogere algehele doorzoekbaarheid van jouw website. Goede content verdient het om te worden gedeeld en is ontzettend belangrijk richting jouw gebruikers. Uiteraard leidt het meer delen van jouw content tot meer bezoekers naar je website. En hoe meer bezoekers, hoe meer de zoekmachine jouw inhoud naar relevante contentzoekers wil brengen. Zie ook mijn blog over afbeeldingen toevoegen met SEO.
Hot topics, wanneer er geroezemoes is, krijgen veel grip. En nog beter: nuttige informatie trekt vaak backlinks aan die jouw contentwaarde weer verhogen.
Tip 7: Link naar externe referenties of feiten
Profiteer ervan om jouw inhoud te verwijzen naar externe feiten door ernaar te linken. Doe dit bij voorkeur naar websites met een hoge ranking en authentieke content. Vooral in het tijdperk van internet waar valse informatie in overvloed aanwezig is, geven verwijzingen naar andere sites met hoogwaardige waarheidsgetrouwe inhoud jouw content geloofwaardigheid.
Zorg ervoor dat je ook origineel bent. Wanneer je om een goede reden naar anderen linkt, zullen anderen om dezelfde reden naar jou linken.
Wees voorzichtig als je lezers in staat stelt om op jouw webpagina te reageren. Controleer, voorkom en verwijder spamcommentaar die ongerechtvaardigde, irrelevante uitgaande links bevatten die de geloofwaardigheid van jouw website aantasten. Hierdoor daalt de positie van je site. Zoekmachines waarderen tegenwoordig authentieke en echte kruisverwijzingslinks, zoals mensen, wanneer nuttige inhoud feitelijk gecorreleerd is en gemakkelijk te vinden is.
Tip 8: Snelle laadtijd en responsieve weergave
Maak vanaf dag 1 de laadsnelheid en responsiviteit (lees: geschiktheid voor mobiele telefoons, tablets en desktops) van webpagina’s de belangrijkste doelen die moeten worden bereikt. Optimaliseer je webpagina’s en digitale middelen op jouw website voor snellere weergave aan je publiek. Vind een balans tussen snelheid en kwaliteit. Ontwikkel je webpagina’s zodat ze goed worden weergegeven aan zoveel mogelijk apparaatvormen. Met een snel ladende website minimaliseer je het uitvalpercentage van bezoekers vanwege de lange wachttijd en bereik je de meeste bezoekers in korte tijd. Met een responsieve website zorg je voor een zo breed mogelijk bereik: je bent voorbereid op de grote verscheidenheid aan moderne apparaten met verschillende schermformaten. Met een snel bereik voor jouw website voor je bezoekers zullen ook zoekmachines jou oppikken zoals jouw bezoekers dat zullen doen.
Concluderend, de SEO-basis is min of meer gerelateerd aan menselijk zoekgedrag, de manier waarop jouw doelgroep naar jouw inhoud zoekt via zoekwoorden of sleutelzinnen. Jouw inhoud moet nuttig zijn en aan een vraag voldoen. Houd er rekening mee dat je tegemoetkomt aan de inhoudsbehoeften van jouw gebruikers en kwaliteit boven kwantiteit stelt. Zorg voor nuttige en echte inhoud voor consumptie. En maak je website natuurlijk snel en bereik een zo groot en breed mogelijk publiek met een goede respons.
Met behulp van deze SEO-basistips zou je behoorlijk hoog en relevant moeten scoren in de resultaten van zoekmachines.