MENU

E-mailmarketing: hoe kan ik het best beginnen?

E-mailmarketing: hoe kan ik het best beginnen?

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Voor veel ondernemers kan het aan de slag gaan met e-mailmarketing overweldigend zijn. Je ziet immers anderen met duizenden abonnees. En waar sta jij dan? Laat je daardoor niet tegenhouden! Hier lees je 6 tips, rechtstreeks uit de praktijk, om jouw succesvolle e-mailmarketingcampagne mee op te bouwen.

Inhoud

Tip 1: hoe overweldigend ook, begin gewoon!

Voor ondernemers die net met een mailinglijst beginnen, kan het overweldigend lijken. Maar het is absoluut uitvoerbaar en zo de moeite waard. Wees niet bang om te schrijven, al is het voor de eerste enkeling.

Een ding dat goed kan werken is om een ​​aanmeldingslink voor een nieuwsbrief op te nemen op je website, op je folders of welke vorm van publicatie ook.

Tip 2: stel verwachtingen

Herinner een nieuwe abonnee altijd aan hoe hij of zij op jouw lijst terecht is gekomen, wat hij kan verwachten en maak het gemakkelijk voor die persoon om zich uit te schrijven.
Geef duidelijk aan wat voor inhoud ze kunnen verwachten: promoties/kortingen, bepaalde kennis, blogs. Het is dan natuurlijk ook evident dat je als schrijver aan deze verwachtingen gaat voldoen. 🙂

Bied uitschrijven op je e-mails aan door een link onderaan elke e-mail te plaatsen. Wees niet bang hiervoor. Wanneer iemand geen interesse meer heeft, is dat jammer voor jou maar een e-maillijst met mensen die alle interesse zijn verloren werkt voor niemand.

Afbeeldingsresultaat voor mailing list

Tip 3: promoot je product niet meteen!

In plaats van het product te verkopen (wat vaak lastig is), is het het beste om een ​​giveaway te doen of een gratis product of dienst aan te bieden voor je eerste paar campagnes. Een cadeau geven is een geweldige manier om mensen te bedanken voor hun inschrijving of voor het zijn van een trouwe abonnee.
Het samenstellen van de berichten kan tijdrovend zijn, maar de moeite waard. Maak de berichten mooi en esthetisch, lever waarde en de mensen blijven.

Tip 4: laat lezers zich bevoorrecht voelen

Abonnees moeten het gevoel hebben dat ze de primeur hebben over freebies, aanbiedingen, kortingen, weggeefacties enz. Wees ook niet bang om inside information te geven over anderen. Maak hen deelgenoot tot de club van initimi.
In plaats van steeds weer te zeggen “Koop alsjeblieft mijn product” of “Kom bij mij voor de beste dienst” kun je vanaf nu gaan zeggen: “Ik dacht dat je misschien iets wilde weten over dit mooie aanbod.”

Tip 5: respecteer je lezers

Reageer op elke e-mail en review en wees respectvol, zelfs als een lezer kritisch is over jouw werk. Voer eventueel van tijd tot tijd enquêtes uit om hulp van jouw abonnees te vragen, bijvoorbeeld over nieuwe diensten (locatie, naamgeving of zelfs inhoud.
Of houd een poll, waarbij mensen kunnen kiezen. Het verschil tussen de twee opties kan zo klein zijn als het lettertype, maar de lezers genieten van inspraak en jij profiteert ook, vooral als er een duidelijke voorkeur is voor de ene boven de andere.

Afbeeldingsresultaat voor respect

Tip 6: haal het beste uit jouw mailingtools

Profiteer van al je e-mailtools. Wanneer je je nieuwsbrieven periodiek verstuurt, kun je in de dagen ertussen de niet-open gegevens gebruiken om een ​​andere nieuwsbrief (een kortere) te sturen naar de mensen die de eerste niet hebben gelezen. Hiermee bereik je alsnog die moeilijke lezers.

Je kunt ook automatisch opnieuw proberen te versturen, wanneer een e-mail door iemand niet wordt geopend. Wellicht kun je hier een persoonlijk bericht aan toevoegen.

Of gebruik de link tracking om te bepalen welk percentage van mijn lezers welk onderdeel interessant vindt. Dat kan jou weer helpen in het bedenken van je volgende content of misschien zelfs je aanbod.

Door: